Стратегія розвитку
культури // м. Маріуполь
2017
Контекст
В основі сучасної української культурної політики лежить застаріле розуміння культури. Це призводить до того, що держава просто не бачить та не розуміє сучасну культуру.

Часто стратегії розвитку культури направлені на туристів, забуваючи про місцевих жителів, в даній стратегії ми поставили задачу культурного розвитку містян та підвищення якості їх дозвілля.
Ідея
Маріуполь – культурна столиця Приазов'я з системою прогресивних цінностей, де

  • спадщина – збережена і інтерпретується
  • культурні середовища – мотивовані і консолідовані
  • культурні події – конкурентні і ефективні
  • мешканці – активні і освічені.
Аналіз
Аналіз діяльності установ культури, сектора ГО та опитування дали можливість зробити наступні висновки щодо ключових проблем:

  • Більшість сцен і громадських просторів у місті не використовуються
  • Низький рівень капіталізації культурних подій
  • Роздуті штати установ культури
  • Застарілий менеджмент та повна відсутність навчальної системи у працівників культури
  • Старий та депресивний дизайн приміщень установ культури
  • Централізована система та відсутність делегування
  • Відсутність механізмів підтримки містом низових культурних ініціатив
  • Низький рівень комунікацій та реклами в установах культури
  • Відсутність стратегій розвитку і стратегічного мислення установ культури (музеї, ДК, парки, бібліотеки: для чого?, для кого?, як?, хто?, якими ресурсами?, що буде через 3-5 років?).

Поведінка маріупольців була типова для суспільств, в яких культура сприймається виключно як розвага або як безкоштовний додаток до соцпакету.
Пропозиція
Напрямки розвитку культури:
1
Історія
збереження спадщини козаків, греків, італійців, бельгійців у місцевій архітектурі
2
Інфраструктура
реконструкція та активізація палаців культури, музеїв, філармонії і театрів, музичних шкіл та бібліотеки
3
Заходи
фестивалі, карнавали, концерти
Стратегічна мета:
Збільшити кількість людей, для яких створення та споживання культури є невід'ємною частиною життя, а витрати на культуру - з 0.8% до 2% у 2022 р.
Завдання стратегії:
Етапи стратегії:
Цілі:
Що далі
Ми запропонували план проєктів на 5 років, відновлення музеїв та створення культурних просторів.

За допомогою стратегії Міська рада міста виграла грант на 23 млн грн від УКФ і Маріуполь став культурною столицею України 2021 р.

Було реалізовано:
  • Startup ГогольFest (10 років відбувався в Києві, з 2017 року - офіційна резиденція фестивалю - Маріуполь)
  • Музичний фестиваль mrpl.city з близько 50 тис відвідувачів щорічно
  • Трансформація Водонапірної башти в креативний простір з оглядовим майданчиком
  • Камерна філармонія - фестиваль класичної музики Mariupol classic
  • Розвиток вуличної культури - фестиваль вуличної їжі, день міста, MariChristmas

В процесі реалізації:
  • Культурний кластер Маріуполя
  • Центри культурного виховання
  • Український Дім
  • Музей CXID
  • Реконструкція Лікеро-Горілчаного заводу

Серед амбіцій Маріуполя стати культурною столицею Приазов'я і Донбасу, яка може запропонувати унікальний культурний продукт і досягти нового соціального рівня культури