Дослідження доступності
міських просторів
2021
Дослідження доступності міських просторів - нульовий етап у розробці Альбому безбар'єрних рішень, що створюється в межах ініціативи Першої леді Олени Зеленської «Без бар'єрів». Розробниками Альбому безбар'єрних рішень виступають компанія Big City Lab спільно з Міністерством розвитку громад та територій України та громадською організацією «Безбар'єрність» за підтримки проєкту «Інтегрований розвиток міст в Україні ІІ», який виконує німецька урядова компанія «Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH» за фінансування Урядів Німеччини та Швейцарії.
Ціль дослідження
Виявити основні проблеми доступності міста та навести нормативні документи, які описують конкретні рішення.

Міські простори є недоступними, некомфортними та часто небезпечними в користуванні не лише для маломобільних людей, а й загалом для всіх містян. Ми сконцентрувалися на пошуку проблем доступності, з якими стикаються маломобільні особи, адже вони найсильніше відчувають недоступність міських просторів.

Якщо ми виправимо проблеми для маломобільних людей, то міста стануть безбар'єрними для всіх. Ми дослідили державні норми, щоб дізнатись, як вирішувати ці проблеми, та виявити ті, які залишилися неврегульованими.
Для кого
Для тих, хто впливає на доступність в містах, але не знає, з чого почати.

В міських просторах є багато фахівців з різних сфер, які впливають на їхню доступність: працівники муніципалітетів, комунальних підприємств, власники громадських будівель та помешкань, архітектори, проєктанти, будівельники та ін. Однак вони не завжди до кінця усвідомлюють масштаб проблем з доступністю, які є в містах, та як їх вирішувати. Щоб ці особи змогли зробити перші кроки, ми описали групи маломобільних людей, виклики, з якими вони стикаються, та нормативні документи, які пропонують конкретні рішення.
Як користуватися звітом
За основу структури звіту ми взяли типовий сценарій користування містом і розділили його на чотири основні простори: під'їзди в помешканнях, вулиці, громадські простори та громадські будівлі. У цих чотирьох міських просторах в процесі дослідження ми виявили основні проблеми, з якими зараз стикаються маломобільні люди та люди з інвалідністю зокрема.

Біля кожної проблеми вказано конкретну норму, яка описує її вирішення. Вже зараз зацікавлені сторони, які впливають на безбар'єрність міських просторів, можуть дізнатися з цього дослідження про основні проблеми з доступністю в містах та про нормативні документи, в яких є відповіді, як усунути ці недоліки.
Питна вода у парках та скверах необхідна всім: людям, які пересуваються на кріслі колісному, домашнім тваринкам, туристам, бігунам, малозабезпеченим верствам населення. Тож поява такого надважливого об'єкта продемонструє, що публічні простори мають бути комфортними для всіх незалежно від віку, соціального статусу, роду занять, зросту та витривалості.
Недостатнє вуличне освітлення, особливо в місцях, де часто гуляють в темну пору доби, стає перешкодою для усіх жителів. Зокрема простір стає небезпечним для людей з порушеннями зору та слуху, а занадто яскраве чи тьмяне освітлення викликає сенсорне перевантаження у людей з аутизмом.
На превеликий жаль, на київській набережній практично неможливо знайти
затінок, аби заховатись від літнього спекотного сонця. А це надважливо
для людей з аутизмом та різними ментальними порушеннями. Для них
можливість перепочити у комфортному просторі просто необхідна, інакше
у них може трапитись сенсорне перевантаження у гучному метушливому місті.

НСК Олімпійський може прийняти тисячі гостей, але далеко не всім буде комфортно на площі поруч з ним, адже там відсутня контрастна тактильна навігація для людей з порушеннями зору. Тактильна плитка скеровує напрям руху і попереджує про об'єкти на шляху, допомагаючи людям з порушеннями зору орієнтуватися в просторі.
Мабуть, найгостріше у цілій столиці, проблема доступних паркомісць відчувається біля
фондів соціального захисту людей з інвалідністю, куди не можуть потрапити власне їх відвідувачі.
Чому вони не можуть паркуватися деінде?
Тому що для зручності користувачів крісла колісного такі паркомісця ширші за звичайні:
вони займають не менше 3,5 метрів та розташовуються не далі ніж 50 метрів до входу в будівлю.