Залишити заявку
Проєкти
Хто ми
Як працюємо
Бібліотека
Контакти
Вакансії
Порівняння Української та Естонської стратегій розвитку спорту
2021
BigCity
Lab
Регулярне заняття фізичними вправами (мінімум один раз на тиждень не менше 30 хвилин) знижує ризики багатьох хронічних захворювань, таких, як хвороби серця, інфаркти, діабет, онкологічні захворювання, ожиріння, розлад психічної системи та інші.

Що не так зі спортом в Україні ми почали розповідати на прикладі Маріуполя, коли розробляли для міста стратегію розвитку спорту в місті.

В цьому матеріалі ми вирішили порівняти Українську та Естонську моделі популяризації спорту.
Та розділили статтю на два пункти:
1. Порівняння стратегій розвитку спорту
2. Порівняння законів по спорту

Чому Естонія? Основною причиною є те, що, як країни колишнього СРСР, Естонія досягла хороших успіхів за останні 10 років в залученні в масовий спорт, а починала +/- з таких самих умов як Україна.

1. Порівняння стратегій розвитку спорту України та Естонії.
Ми вивчили стратегії та виділили пункти, що на нашу думку мають найбільше значення, в порівняльну табличку:
Естонська спортивна політика до 2030 року (затверджена в 2015 році)
Українська стратегія розвитку фізичної культури і спорту до 2028р. (прийнята 4.11.2020)
Візія та Цілі
  • Ментальне та фізичне здоров'я та стан естонців відповідає рівню жителів Скандинавських країн, середовище та послуги сприяють довголіттю, самореалізації та економічному зростанню
  • Спорт та вправи, як спосіб створити позитивний імідж Республіки Естонії
  • Українці регулярно та свідомо займаються фізичною культурою і спортом
  • Україна - спортивна держава (з умовами та можливостями підготовки спортсменів світового рівня)
  • Доступність для кожної людини, зокрема осіб з інвалідністю, мережі спортивної інфраструктури світового рівня
  • Сфера забезпечена кваліфікованими фахівцями
Принципи та Цінності
  • Цінності - справедливої гри, згуртованості, залученості та відкритості, здорового та активного життя, саморозвитку протягом усього життя, відповідальність
  • Відсутні
Етапи
  • Відсутіні
  • Перший етап (2021-2022 роки) - план дій з ризиками, показниками, моніторингом та оцінюванням
  • Другий етап (2023-2024 роки) - виконання плану дій та впровадження інновацій у сфері фізичної культури і спорту
  • Третій етап (2025-2028 роки) - підвищення конкурентоспроможності сфери фізичної культури і спорту України у світі
Пріоритети
1. Регулярне фізичне навантаження* (від 1/3 населення до 2/3 (показник Скандинавських країн))
  • створені умови для різних вікових груп та потреб
  • участь в спортивних заходах та медичних перевірках доступна для всіх
  • розвиток системи рекреаційних активностей
  • інтегрування спортивних об'єктів в дизайн та будівництво публічних просторів

2. Вправи та спорт - вагома складова економіки та працевлаштування
  • мапування заходів для оцінки економічного впливу спортивних послуг
  • державний сектор - створення умов через законодавство, підтримку , інфраструктуру та тренінги. Спортивні організації - залучають людей та організовують заходи
  • загальні правила та вимоги наданню допомоги спортивним організаціям

3. Вправи та спорт, як основоположники цінностей (виконання узгоджених правил, повага до однолітків та конкурентів, а також здатність чесно перемагати та гідно програвати)
  • спорт, як ефективний освітній та інклюзивний елемент, який допомагає розширити колективну участь та інтеграцію
  • спосіб залучення волонтерів та поширення олімпійських цінностей (екологічна сталість)

4. Естонія достойно представлена на міжнародному рівні
  • забезпечення постійних, різноманітних та спланованих тренувань для дітей та молодих людей в спортивних клубах та школах
  • регіональна та національні навчальні центри для дітей та молодих людей систематично створюються та розвиваються
  • вищі навчальні заклади (з гнучкими годинами роботи для викладачів)
  • покращення фінансової моделі та юридичні зміни для підтримки найкращих атлетів
  • підтримка дослідницької діяльності у галузі спортивного поля, спорту, медицини та реабілітації
  • проведення міжнародних змагань та заходів в Естонії
1. Фізично активна нація
  • соціальна реклама на тб
  • комунікаційна стратегія формування здорових звичок у суспільстві
  • сприяння у створенні фонду розвитку спорту та рухової активності для поліпшення матеріально-технічної бази спорту
  • пілотний проект "Гроші ходять за послугою" у системі масового спорту та оздоровчого фітнесу
  • проведення загальнодоступних спортивних заходів для активного сімейного відпочинку в місцях масового відпочинку - підтримка та координація регіональних центрів "Спорт для всіх"
  • облаштування безпечних маршрутів для пішохідного, велосипедного, водного туризму
  • розробка нових підходів до проведення занять з фізичної культури (виховання) у закладах освіти, як органічної складової здорового способу життя
  • впровадження рекомендацій щодо призначення лікарями, зокрема сімейними, рухової активності, як дієвого засобу зниження ризику неінфекційних захворювань

2. Спорт вищих досягнень. Очікуваних результатів дуже багато - 21-го загальнокомандного місця на Іграх Олімпіади 2028 року, 20 - в Олімпійських іграх, 10 в Дефлімпійських та зимових Паралімпійських, 10 на Всесвітніх іграх, 80 міжнародних заходів
  • забезпечення діяльності ДЮСШ та резервного спорту
  • забезпечення системи мотивацій тренерів і спортсменів до високих спортивних досягнень
  • забезпечення ефективної діяльності Національної платформи із запобігання маніпулюванням спортивними змаганнями та боротьби з договірними матчами
  • підвищення рівня якості спортивної медицини
  • підвищення наукового супроводу спортсменів
  • самодостатність спортивних федерацій
  • регулярне проведення в Україні офіційних міжнародних спортивних змагань

3. Спортивна інфраструктура
  • інвентаризація та оцифрування всіх об'єктів спортивної інфраструктури, утримання їх та використання (аналіз та моніторинг стану споруд в регіонах)
  • формування мережі сучасних та привабливих спортивних споруд за місцем проживання, у місцях масового відпочинку
  • внесення змін до планування території (щоб були парки для фізичної активності та спорту на свіжому повітрі, облаштування безпечних велосипедних і пішохідних доріжок)
  • створення мультиспортивних комплексів, зокрема п'яти сучасних центрів підготовки спортсменів
  • нормативно-правового підґрунтя, що сприятиме залученню інвесторів, меценатів та спонсорів до будівництва
  • забезпечення безперешкодного доступу осіб з інвалідністю

4. Цифрова трансформація сфери фізичної культури і спорту
  • електронні реєстри
  • дистанційне оформлення послуг
  • інтеграція електронної та медичної картки спортсмена
  • платформа для кооперації меценатів та отримувачів їх допомоги
  • оцифровування всієї інформації

5. Кадрове забезпечення сфери фізичної культури і спорту
  • затвердження професійних стандартів
  • впровадження системи заходів для підвищення кваліфікації
  • прийняття сучасної концепції розвитку фахової освіти
В рамках популяризації та підтримки спорту і фізичної активності серед молоді, в Естонії існують такі види підтримок:
Підтримка тренерів та інструкторів дитячого та юнацького спорту.
Квартально, близько 1000-1300 тренерів та 30 000-40 000 молодих спортсменів отримують підтримку на суму 0,8 - 1,7 млн.євро.
Максимальна підтримка одного тренера за один місяць у 2020 році становила 630 євро з податками від держави. Роботодавець повинен додати щонайменше 734,76 євро з податками, щоб отримати право на підтримку.

Підтримка хобі-освіти.
Збільшити доступ, різноманітність та якість хобі-освіти і занять для молоді у віці від 7 до 19 років. Річний бюджет становить 15 мільйонів євро. Він надається бюджетам місцевого самоврядування залежно від кількості молодих людей в муніципалітеті та з урахуванням проблем, з якими вони стикаються.

Шкільні Олімпійські ігри.
Це освітня програма, яка заохочує корисні види спорту, що об'єднують учнів, вчителів та батьків, і відповідає принципам Олімпійської хартії за своїм менталітетом, сутністю та ритуалами.

ТБ 10 Olümpiastarti.
Атлетична асоціація Естонії вже понад 45 років організовує конкурс для школярів, TV 10 Olümpiastarti, в якому беруть участь близько 10 000 дітей та молоді. Подія пов'язана з Естонською національною мовою, програма підтримує популяризацію молодіжного спорту.

Фізичне виховання в школах.
Основні цілі:
  • виховати цінність фізичної активності та здорового способу життя, як частину свого життя
  • об'єктивно оцінювати рівень своєї фізичної підготовленості та використовувати відповідні засоби та методи для розвитку фізичних здібностей
  • визнати значення співпраці у спорті та фізичних вправах
Школа має вибір в якому напрямку рухатись та які уроки запропонувати учням. Але має вибрати мінімум два уроки серед запропонованої гімнастики, легкої атлетики, ігор (баскетбол, волейбол та футбол). Та один з танцювальних рухів, навігації або зимових видів спорту (катання на лижах та ковзанах).
Та такі програми розвитку спорту (в 2019 році):
Школи, що рухаються.
Програма, що забезпечує школярам можливість фізичних вправ протягом усього навчального дня - подорожі до школи, перед уроками, між заняттями та на перервах, а також часу після закінчення навчального дня.

Програма підтримки регіональних спортивно-оздоровчих центрів.
Відновлена в 2019 році з метою сприяння занять фізичними вправами. Мета - покращити якість послуг та умови занять щонайменше в одному спортивно-оздоровчому центрі в кожному регіоні.

Приклад реновації спортивного об'єкта в Естонії - спортивний центр Tehvandi

Інфраструктура для вправ та спорту.
Створення спортивних та дитячих майданчиків, бігових доріжок, тренажерних залів на відкритому повітрі, комплексну мережу велосипедних доріжок або велопарковки біля зупинок громадського транспорту та в школах.

Спортивні події.
Було проведено Ралі Естонія, масштабна ціль - проводити початкові етапи знаменитої велосипедної гонки Тур де Франс.
Підсумовуючи, є 6 основних моментів, які відрізняють Естонську стратегію від Української:
1. Загальна відмінність
Естонський документ - це загальні принципи Естонської спортивної політики до 2030 року. Це 5 сторінок з візією, чітко виділеними пріоритетами, цілями та ключовими напрямками. В щорічних планах є специфікація програм та проектів.

Український документ - це 17 сторінок тексту, де окрім визначення цілей та напрямків виділяються ще кроки та задачі. З однієї сторони, це дає більш комплексне уявлення про те, як стратегія буде досягнута, проте частіше додає не потрібних повторів.
2. Цінності
В естонській стратегії - на формування цінностей (справедливої гри, згуртованості, залученості та відкритості, саморозвитку) у суспільстві через залучення до регулярних занять спортом.
Таким чином спорт створює нову культуру суспільства, що стає однією з ключових складових у боротьбі з допінгом у майбутньому. Вправи і спорт, як ключові основоположники цінностей, серед яких здатність чесно перемагати та гідно програвати.
3. Економіка та працевлаштування
Естонська стратегія ставить за мету оцінити, яку додану вартість створюють спортивні послуги і які інструменти можуть заохочувати людей створювати спортивні організації. Регулярні фізичні вправи та спорт, як вагома складова економіки та працевлаштування.
4. Фокус
В українській стратегії великий фокус на спорті вищих досягнень - щодо цього напрямку є найбільша кількість очікуваних результатів (не тільки досягнення в міжнародних змаганнях, а й у будівництві мультикомплексних центрів), в той час, в той час, як в естонській стратегії - акцент на масовому спорті.
5. Термінологія
Відмінності у термінології, а отже в значеннях та пріоритетах: в естонській стратегії акцентують увагу і на ментальному, і на фізичному здоров'ї, в той час як в українському документі використовується загальний термін "здоров'я".
6. Структура
Українську стратегію важко сприймати, через те, що проблематика, задачі та показники по кожному з напрямків хаотично розкинуті по документу.

2. Порівняння законів по спорту.
Ознайомившись з українськими та естонськими законами, ми виділили окремі пункти, що на нашу думку мають найбільше значення та зробили порівняльну табличку:

Sport Act, Estonia (Перший Акт у 1998 році, оновлений у 2006 році)
Закон України про фізичну культуру та спорт(1993 рік)
Організаційні засади
1. Розподіл обов'язків/повноважень відбувається за рівнем:

  • Область/регіон: мають можливість вносити пропозиції, щодо розвитку державного фінансування та інвестиційніх програм в спорті, є дорадча спортивна рада при обласному уряді

  • Сільські ради та міста: визначають місця для спортивних занять в своїх територіальних межах, схвалюють умови та процедуру надання підтримки спортивних організації з місцевихх бюджетів, забезпечують умови для занять фізкультурою в муніципальних школах, спортивних школах та молодіжних кемпах, інформують обласні адміністрації та міністерство культури про наміри змінити ціль спортивного об'єкту
1. Розподіл обов'язків/повноважень відбувається за рівнем:

  • Центральний орган виконавчої влади займається:
    - формуванням інвестиційної, антимонопольної, регуляторної політики у сфері фізичної культури та спорту
    - погодженням системи відзнак, нагород,нормативів кадрового та матеріально-технічного забезпечення
    - визнанням видів спорту
    - затвердженням Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих і спортивних заходів України
    - атестацією для спортивних тренерів та суддів
    - визначає тенденції розвитку, узагальнює вітчизняний та іноземний досвід, розробляє проекти програм розвитку фізичної культури
    - надає державну підтримку громадським організаціям фізкультурно-спортивної спрямованості, контроль якості фізкультурно-спортивних послуг
    - забезпечує реалізацію програм розвитку фізичної культури і спорту
    - розвиває спортивну медицину
    - організовує та забезпечує будівництво і реконструкцію спортивних споруд

  • Органи місцевого самоврядування можуть підтримувати діяльність місцевих осередків національних суб'єктів

  • Місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування можуть створювати центри фізичного здоров'я населення, організовувати будівництво спортивних споруд та співпрацювати з відповідними громадськими організаціями фізкультурно-спортивної спрямованості та іншими закладами фізичної культури і спорту.
2. Існуючі спортивні організації: спортивний клуб, регіональне спортивне об'єднання, спортивна федерація, спортивна асоціація, національний Олімпійський комітет


3. Одне з завдань Міністерства культури - створення та підтримка бази даних по спорту, що включає перелік спортивних організацій, шкіл, об єктів та тренерів
2. Показники, що використовують для оцінки стану розвитку фізичної культури і спорту:
  • фізичне здоров'я різних груп населення
  • залучення громадян до занять масовим спортом
  • залучення осіб з інвалідністю
  • досягнення спортсменів України
  • забезпеченість кадрами
  • створення умов для доступу осіб з інвалідністю до спортивних споруд
  • фін та мат-тех забезпечення сфери
Фінансування (державна підтримка спорту)
1. Основні положення державного фінансування:
  • Фінансування доступне для всіх спортивних організацій, які мають план розвитку (місія, цілі, заходи та засоби для їх реалізації на 4 роки) та були внесені в базу спортивних організацій. Як саме розподіляються кошти визначається окремим положенням
  • Надання підтримки спортивним федераціями, спортивним клубам та школам у виплаті зарплати тренерам для дітей та молоді до 24 років (розмір виплати залежить від кількості годин)
  • Державні спортивні стипендії та нагороди за визначні досягнення
  • Недотримання антидопінгових правил - втрата права отримувати державну стипендію чи іншу підтримку

2. Окремим розділом винесена державна підтримка для переможців Олімпійських Ігор
1. Існуючі пільги та допомога від держави:
  • Заклади фізичної культури і спорту звільняються від сплати земельного податку
  • Існують податкові пільги для благодійників у сфері спорту
  • Держава сприяє діяльності суб'єктам, які інвестують у спорт в Україні
  • Місцеві держадміністрації можуть надавати пільги (на оплату комунальних послуг) та надавати фінансову підтримку з відповідних бюджетів
  • Відшкодування тренерам компенсації, що встановлені законодавством про працю
  • Встановлення надбавок за спортивні звання

2. Окремим розділом винесена інформація про видатні спортивні досягнення і значний вклад у розвиток фізичної культури і спорту. Спортсмени, їх тренери та інші фахівці у сфері фізичної культури і спорту можуть бути відзначені державними нагородами.
Вимоги до організації спортивних заходів
1. В законах міститься перелік вимог до подачі заявки на проведення спортивного заходу, де особлива увага на безпеку та порядок, причини для можливої відмови, заходи для організації яких потрібен дозвіл та які можливі штрафи за порушення.
1. В законах більше уваги приділяється рекламі, організації та інформаційного забезпечення заходу. "Спортивні змагання не визнаються та не можуть визначатися як міжнародні, у тому числі в рекламі та інформаційних повідомленнях, без включення їх до Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих і спортивних заходів України."
    Можемо зробити такі висновки:
    1. Розподпіл повноважень
    Український закон фокусує повноваження на центральний орган виконавчої влади, в той час як в естонському - розподіл обов'язків/повноважень за рівнем регіон-місто-село.
    2. Організація заходів
    В естонському законі є перелік вимог до подачі заявки на проведення спортивного заходу (з особливою увагою на безпеку та порядок), причини для відмови та штрафи за порушення.
    А в українському є обов'язковий пункт про включення заходу до Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих і спортивних заходів України та більше уваги приділяється рекламі, організації та інформаційного забезпечення заходів, аніж безпеки.
    3. Державна фінансова підтримка
    В естонському законі є чіткий та структурний розподіл між напрямами державної допомоги для переможців Олімпійських Ігор та спортивних організацій. Обидва блоки містять чітко визначені та зрозумілі засади для отримання державної підтримки. Наприклад, на державну підтримку можуть розраховувати всі спортивні організації, які мають план розвитку (місія, цілі, заходи та засоби для їх реалізації на 4 роки).
    В українському законі такі пункти часто узагальнені чи відсутні. Проте наявний напрямок по державному стимулюванню відкриттів закладів фізичної культури та спорту (податкові пільги, зменшені тарифи і тп).
    4. Загальна структура
    Спортивний акт Естонії був вперше сформований у 1998 році. У 2006 році документ оновлено, додавши вимоги до організації спортивних заходів та державної системи підтримки Олімпійських медалістів.
    В український закон, прийнятий у 1993 році, неодноразово вносилися зміни, через це документ важко сприймати, він перевантажений визначеннями та повторами.