Стратегія розвитку малого та середнього бізнесу // м.Маріуполь
2019
Iсторiя
В силу історичних особливостей, промисловий Маріуполь відстає від інших міст України в масштабах розвитку малого і середнього бізнесу.
Попри той факт, що кількість МСБ в Маріуполі поступово зростає (в 4-му кварталі 2018 року кількість МСБ перевищувало показник 1-го кварталу 2017 року на 12%), Маріуполь все-одно відстає від середнього показника кількості МСБ на 100 000 населення по Україні (за станом на 2017 рік).
Прикладом відставання є порівняння присутності МСБ в сегменті HoReCa (готелі, ресторани, кафе). Так, кількість точок громадського харчування і готелів в Маріуполі значно поступається відповідним показникам інших порівнянних міст в Україні та світі.
Цілі
Основними цілями програми підтримки МСБ стали:
1. Популяризація підприємництва та рольової моделі підприємця за допомогою заходів, освітніх програм в школах та університетах. Розвиток інструментів і програм підтримки для розвитку існуючих МСБ - легкий доступ до знань та інформації, технологій та інновацій, консультування
2. Розвиток активаторів - ринкових ніш та галузей у сферах торгівлі, HoReCa, будівництва, послуг, креативних індустрій та виробництва
3. Створення сприятливого зовнішнього середовища, стимулюючої появу і розвиток МСБ - зменшення адміністративних бар'єрів, створення податкових пільг та механізмів фінансової підтримки, розвиток інкубаторів та хабів
Аналіз
В процесі розробки Стратегії було використано кілька відправних точок і підходів до проблеми розвитку МСБ:
1
Аналіз європейського досвіду - кабінетне дослідження кращих практик в ЄС, Закон про малий бізнес в Європі (The Small Business Act for Europe, SBA)
2
Кабінетне дослідження умов для розвитку малого і середнього бізнесу в Маріуполі
3
Аналіз бенчмарків для Маріуполя, як в рамках України, так і в рамках Європейського союзу та світу
4
Фокус-групи з бізнесменами міста, представниками МСБ, чиновниками, депутатами, журналістами та громадськими діячами
5
Аналіз можливих «м'яких», «жорстких» і «Інфраструктурних» інтервенцій відповідно до азійських практик розвитку малого і середнього бізнесу
Кабінетне дослідження і фокус-групи виявили три блоки особливостей, які загрожують ефективному розвитку МСБ:
1. Культура - відсутня культура підприємництва, супутнє мислення і престиж цього виду діяльності: негативне ставлення до підприємців, престиж роботи на заводі та відсутність рольових моделей успішних підприємців в місті.
2. Активатори - не розвинений цілий спектр ринкових факторів, ніш і галузей, традиційно зайнятих МСБ: торгівля, HoReCa, будівництво, креативні індустрії, туризм та інші.
3. Механізми підтримки - практично відсутні системні механізми підтримки МСБ.
Пропозиція
Стратегія розвитку МСБ в Маріуполі включає в себе три стратегічних орієнтири:
1. Культура - стимулювати підприємницьку культуру в місті.
Цілі:
Популяризація підприємництва - забезпечити зростання підтримки і позитивного сприйняття підприємництва серед городян
Зміни в освіті - організувати навчання підприємництву і відповідних навичок на всіх етапах освіти до 2021 року
Допомога у створенні підприємницьких ком'юніті (загальних і тематичних) в Маріуполі
Методи:
Стратегія розвитку МСБ в Маріуполі включає в себе три стратегічних орієнтири: 2. Активатори - реалізувати проекти-активатори для МСБ.
Цілі:
Локалізація закупівель - збільшити поточний рівень локалізації закупівель місцевою владою і підприємствами
Детінізація бізнесу - створити рівні умови для всіх та інструменти підтримки білого бізнесу
Активація ринкових ніш - стимулювати створення нових МСБ за рахунок активації ринкових ніш, що мають потенціал для економіки міста
3. Механізми підтримки - створити якісні та розвинені механізми підтримки.
Цілі:
Створити Центр МСБ, що відповідає за координацію підтримки МСБ в місті та: 1. є проектним офісом по реалізації Стратегії розвитку МСБ в Маріуполі 2. консультує МСБ 3. проводить тренінги та навчання для підприємців 4. забезпечує реалізацію фінансових програм допомоги для МСБ 5. популяризує підприємницьку діяльність
Запуск програм підтримки для нових та існуючих МСБ
Зменшення адміністративних бар'єрів - створення єдиного вікна, гарячої лінії, тренінгів)
Реалізація ініціатив допоможе створити всі умови для повноцінного шляху підприємця.
Що далі
У 2019 році міська рада затвердила цільову програму на базі стратегії та заснувала Центр підтримки та розвитку МСБ.
Протягом 2019-2020 років ми співпрацювали з міською радою за підтримки USAID Ukraine щодо розвитку Центру та його команди:
Допомогли відкрити центр МСБ - прописали устав, положення, бізнес процеси, орг. структуру та інші документи необхідні для запуску
Провели конкурс на посаду директора центру та ключовий персонал
Допомогли розробити операційний план та бізнес модель
Провели навчання для працівників центру - тренінги та навчальні візити до Львова та Івано-Франківська з метою вивчення досвіду підтримки бізнесу
Зробили функціональне зонування будівлі центру та перелік матеріально-технічного забезпечення