Концепції трансформації типових радянських шкіл. Школа типу С

За ініціативою віцепрем’єрміністра з інновацій, розвитку освіти науки та технологій — міністра цифрової трансформації Михайла Федорова команда Міністерства освіти і науки розпочала фундаментальні трансформації в освітній сфері: від дитячих садочків до закладів вищої освіти.

Щоб запустити системні зміни в інфраструктурі середньої школи, команда Big City Lab об’єдналася з ГО Rebuild the Wonderful, до якої входять архітектурні бюро Do Architects (Литва), Kavakava (Естонія), Archikon (Угорщина), які розробили архітектурні рішення з трансформації типових шкіл у своїх країнах. Адаптацію проєктів до українських державних будівельних норм створили українські архітектори з архітектурних бюро «Окса», «Пекер та партнери», «Кумейко Архітектс». 

Донорами проєкту стали ГО “Маріуполь Реборн”, ДТЕК та Метінвест.

Працюючи над візією “Маріуполь 2040”, ми виявили, що 72% усіх шкіл міста – це 5 архітектурних типів будівель. Аналогічну ситуацію можна спостерігати і в інших містах. Якщо ж звернути увагу на школи, зруйновані внаслідок війни, можна побачити, що третина з них — це ті ж самі пʼять типів будівель на території всієї України. Відповідно, державі достатньо пʼяти проєктів, щоб високоякісно відбудувати чи реконструювати тисячі шкіл.

Тому ми розробили 5 концепцій трансформації, які відповідають на питання, що ж таке build back better.

Насичений зеленню центральний сад будівлі типу С має приємну атмосферу. Головний вхід вузький, а рівень першого поверху школи піднятий. Через нахил ділянки та відсутність пандусів виникає проблема із доступністю школи. Оригінальна система циркуляції в будівлі раціональна, але їй не вистачає місць, де учні можуть зустрічатися та спілкуватись. Серед переваг старої будівлі важливо відзначити розміри вікон, облицьовані цеглою фасади та логічне планування.

Школа розташована у Запорізькій області. Має зручне та доступне транспортне сполучення з іншими районами міста (поруч знаходиться зупинка громадського транспорту). Біля школи немає паркінгу, але перед головним входом є дорожнє кільце, що полегшує висадку учнів із автомобілів.

На даний момент розроблено повну проєктно-кошторисну документацію.

Пропонована трансформація включає прозоре доповнення з великою системою сходів зовні. Сходи є частиною громадського майдану перед школою. Зміни зосереджені на підсиленні наявних цінностей саду, створюючи простір для зустрічей. Вхід залишається на своєму поточному місці. Шлях до класних кімнат розділяється на три зони — від громадської до приватної. Перша — це зовнішня громадська площа з вуличними сходами/трибуною, які ведуть до напівгромадського простору аули, залу для зборів. У третій секції, яка починається лише на кілька кроків вище центрального простору, розташовані класні кімнати, які є приватною власністю школи з контрольованим доступом. Новий об’єм має шаховий фасад, що розширює зони для зібрань та створює прозорі приміщення всередині.

Функція входу змінюється на користь пішого доступу. Сучасний дизайн перевтілює площу — тепер вона ідеально пасує для проведення шкільних заходів та масових івентів.

У школі з’являється хол, який стає серцем будівлі. Він розташований у додатковій частині, сконструйованій із дерева та скла, яка об’єднує простір верхніх рівнів, розкриває внутрішні балкони, надає доступ до коридорів та центральної частини школи. Доступна організація внутрішнього простору сприяє безпеці та надихає вивчати світ навколо.

Вуличні лавки та зони для групових занять доповнюють шкільний простір, а зелена зона стає місцем для зустрічей та відпочинку.

Частини коридору з’єднані розширеннями, які додають до транзитної функції контакту та спілкування. Коридори трансформуються — тепер учні та вчителі тут можуть спілкуватися, чекати занять і відпочивати. У просторах вбудовані місця для сидіння, столи, підставки, класні дошки тощо.

Поточне планування шкільного подвір’я зберігається, проте всі секції вдосконалено за допомогою сучасного дизайну та додано нові функції. 

  • Основні трансформації:
  • Навколо школи красивий гай доповнюється лавками та вуличними класами. Уздовж зелених насаджень, а також між деревами створено різноманітні місця для зустрічей та відпочинку.
  • Спортивний майданчик реконструйований, додано нове обладнання і трибуни для проведення шкільних заходів.
  • Територія заднього подвір’я більш різноманітна, в ній домінує зелень. Для проведення різноманітних заходів є асфальтовані місця, такі як ігрові майданчики, невеликий спортивний майданчик і тренажерний зал просто неба.
  • Учнівський сад — чудове місце для фізичної праці та вивчення основ сільського господарства.

{{slider-31="/sliders"}}

2023
усі проєкти
публічний простір
освіта

Iншi проєкти

Усі проєкти

Дослідження доступності міських просторів

Ревіталізація ВДНГ

Концепція розвитку парку ім. Гурова // м. Маріуполь

До усіх проектів   →