Концепції трансформації типових радянських шкіл. Школа типу О

За ініціативою віцепрем’єрміністра з інновацій, розвитку освіти науки та технологій — міністра цифрової трансформації Михайла Федорова команда Міністерства освіти і науки розпочала фундаментальні трансформації в освітній сфері: від дитячих садочків до закладів вищої освіти

Щоб запустити системні зміни в інфраструктурі середньої школи, команда Big City Lab об’єдналася з ГО Rebuild the Wonderful, до якої входять архітектурні бюро Do Architects (Литва), Kavakava (Естонія), Archikon (Угорщина), які розробили архітектурні рішення з трансформації типових шкіл у своїх країнах. Адаптацію проєктів до українських державних будівельних норм створили українські архітектори з архітектурних бюро «Окса», «Пекер та партнери», «Кумейко Архітектс». 

Донорами проєкту стали ГО “Маріуполь Реборн”, ДТЕК та Метінвест.

Працюючи над візією “Маріуполь 2040”, ми виявили, що 72% усіх шкіл міста – це 5 архітектурних типів будівель. Аналогічну ситуацію можна спостерігати і в інших містах. Якщо ж звернути увагу на школи, зруйновані внаслідок війни, можна побачити, що третина з них — це ті ж самі пʼять типів будівель на території всієї України. Відповідно, державі достатньо пʼяти проєктів, щоб високоякісно відбудувати чи реконструювати тисячі шкіл.

Тому ми розробили 5 концепцій трансформації, які відповідають на питання, що ж таке build back better.

Школа типу О — це будівля округлої форми з двома відкритими проходами на першому поверсі, які ведуть у внутрішнє подвір’я. Школа двоповерхова та має підвал. Це диктує очевидну атмосферу внутрішнього подвір’я. Внутрішнє подвір’я є приватним, а зовнішні — напівзагальними.

Пілотна школа типу О розташована у Київській області. Основна мета трансформації — створити перед входом до школи громадську площу, яка стане центром тяжіння для всіх місцевих жителів. Площа повністю проглядається з безлічі кутів, що створює безпечне середовище для шкільної спільноти.

На даний момент розроблено повну проєктно-кошторисну документацію. У 2025 році планується початок будівництва школи такого типу.

У пропозиції вхід у будівлю доповнено зонами відпочинку, прозорими входами та пандусами, пристосованими для людей з інвалідністю.

У новій прибудові, виконаній зі скла та сталі, розміщено зал для проведення заходів. Таким чином, завдяки об’єднанню бібліотеки та залу для заходів створюється більший та взаємопов’язаний простір для зібрань. Редизайн внутрішнього подвір’я покращує відчуття єдності та внутрішні зв’язки. Нові приватні тераси, призначені лише для учнів початкової школи, дозволяють їм навчатися та грати на свіжому повітрі.

67c08b3bde034fd652d300db_Big City Lab бсл трансформація шкіл МОН МінЦифри.avif (3508×2477)

Внутрішнє подвір’я стає місцем, що надихає бути на свіжому повітрі. Його оточують прозорі стіни, які дозволяють бачити, що відбувається назовні, водночас створюючи атмосферу безпеки та зв’язок між просторами.

Вхідна зона стає живою та динамічною — тут учні, їхні батьки та місцеві мешканці спілкуються, проводять час, організовують зустрічі та події. Школа перестає бути відокремленою — вона перетворюється на центр ком’юніті.

Коридор — це більше, ніж зона транзиту. Підвіконня трансформуються у столи та амфітеатри, де учні можуть відпочивати, спілкуватись, навчатись та спостерігати за тим, що відбувається у класах, через скляні двері.

Розширення залу для подій створює універсальний простір, де всі збираються разом — на події чи просто так. Він легко об’єднується з внутрішнім подвір’ям, створюючи єдину велику зону.

Найсуттєвіша зміна — розширення приміщень загального користування. Нові зони також прозоріші, завдяки чому соціальні взаємодії стають більш регулярними та приємними.

  • Основні трансформації:
  • Вхід до школи має нові сходи, де зони відпочинку та пандуси для людей з інвалідністю інтегровані в єдину структуру.
  • При вході в будівлю вас зустрічає велика бібліотека. Кожен день учні, вчителі та батьки зустрічаються тут і зміцнюють зв’язки між собою.
  • Вранці і ввечері у бібліотеці вирує життя. А вдень це тихе і спокійне місце, де учні можуть читати, виконувати домашнє завдання або просто відпочивати.
  • У новій прибудові розміщено зал для заходів. Він створює простір для шкільної спільноти під час проведення особливих заходів або подій. У будні він стає внутрішнім майданчиком для зборів та продовженням внутрішнього подвір’я.
  • Коридори, що розташовані вздовж периметра внутрішнього подвір’я, збільшують зв’язок між внутрішніми та зовнішніми просторами школи. Вони стають багатофункціональним простором, де учні можуть грати, виконувати домашні завдання і спілкуватися між собою. У коридорах також стоять шафки для особистих речей школярів.
  • Початкова школа відокремлена від середньої та старшої приватним коридором. Напівзакритий простір сприяє спілкуванню в межах спільноти, дозволяючи вільно розвивати взаємодії між собою.
  • Кабінет учителя розміщено на першому поверсі. Простір дозволяє педагогам взаємодіяти між собою, працювати над різноманітними завданнями та відпочивати під час перерв.
  • Поруч із головним входом до школи розміщений ліфт, який забезпечує доступ до всіх поверхів для людей з інвалідністю.

{{slider-35="/sliders"}}

2023
усі проєкти
публічний простір
освіта

Iншi проєкти

Усі проєкти

Дослідження доступності міських просторів

Ревіталізація ВДНГ

Концепція розвитку парку ім. Гурова // м. Маріуполь

До усіх проектів   →