Регулярне заняття фізичними вправами (мінімум один раз на тиждень не менше 30 хвилин) знижує ризики багатьох хронічних захворювань — зокрема, хвороб серця, інфарктів, діабету, онкологічних захворювань, ожиріння, розладів психічної системи тощо. Загальний рівень фізичної активності населення нерідко це повʼязано з рівнем розвитком спорту в країні.
Що не так зі спортом в Україні, ми почали розповідати на прикладі Маріуполя, коли розробляли для міста Стратегію розвитку спорту. А в цьому матеріалі ми вирішили порівняти українську та естонську моделі популяризації спорту.
Чому Естонія? За останнє десятиліття Естонія досягла успіху у залученні громадян/-ок до масового спорту — хоча також перебувала у складі СРСР та після здобуття незалежності починала з приблизно таких самих умов, як Україна.
Порівняння стратегій розвитку спорту України та Естонії
Ми вивчили стратегії розвитку спорту в обох країнах та виділили пункти, що, на нашу думку, мають найбільше значення.
{{table-4="/tables"}}
Спираючись на це, наша команда виокремила шість основних моментів, які відрізняють Естонію від України:
1. Суть стратегій
Естонський документ — це загальні принципи естонської спортивної політики до 2030 року. Це пʼять сторінок з візією, чітко виділеними пріоритетами, цілями та ключовими напрямками.
В українському документі, окрім визначення цілей та напрямків, виділяються також кроки та задачі. З однієї сторони, це дає більш комплексне уявлення про те, як стратегія буде досягнута — проте часто додає непотрібні повтори.
2. Структура
Українську стратегію важко сприймати через те, що проблематика, задачі та показники по кожному з напрямків хаотично розкидані по документу.
3. Цінності
В естонській стратегії йде акцент на формуванні цінностей (справедливої гри, згуртованості, залученості та відкритості, саморозвитку) у суспільстві через залучення їх до регулярних занять спортом. Таким чином спорт створює нову культуру суспільства, що стає однією з ключових складових у боротьбі з допінгом у майбутньому. Спорт має вчити чесно перемагати та гідно програвати.
В українській стратегії цінності не прописані.
4. Економіка VS цифровізація
Естонська стратегія ставить за мету оцінити, яку додану вартість створюють спортивні послуги і які інструменти можуть заохочувати людей створювати спортивні організації. Регулярні фізичні вправи та спорт постають як вагома складова економіки та працевлаштування.
Україна ж наголошує на необхідності цифрової трансформації сфери: у стратегії йдеться про створенні електронних реєстрів, дистанційне оформлення послуг та оцифрування всієї інформації.
5. Спорт вищих досягнень VS масовий спорт
В українській стратегії основний фокус на спорті вищих досягнень. Щодо цього напрямку є найбільша кількість очікуваних результатів (мова не тільки про досягнення в міжнародних змаганнях, а й про будівництво мультиспортивних центрів).
В естонській стратегії акцент на масовому спорті.
6. Ментальне здоровʼя
В естонській стратегії акцентують увагу і на ментальному, і на фізичному здоров'ї. В той час як в українському документі використовується загальний термін "здоров'я" — що ставить в пріоритет саме фізичний стан.
В рамках популяризації та підтримки спорту і фізичної активності серед молоді, в Естонії існують такі види підтримок:
Підтримка тренерів/-ок та інструкторів/-ок дитячого та юнацького спорту
Квартально близько 1000-1300 тренерів/-ок та 30 000-40 000 молодих спортсменів/-ок отримують підтримку на суму 0,8-1,7 млн євро.
Максимальна підтримка одного тренера за один місяць у 2020 році становила 630 євро з податками від держави. Роботодавець повинен додати щонайменше 734,76 євро з податками, щоб отримати право на підтримку.
Підтримка хобі-освіти
Існує фокус на збільшенні доступу, різноманітності та якості хобі-освіти і занять для молоді у віці від 7 до 19 років. Річний бюджет на цей напрям становить 15 млн євро. Він надається бюджетам місцевого самоврядування залежно від кількості молодих людей в муніципалітеті та з урахуванням проблем, з якими вони стикаються.
Шкільні Олімпійські ігри
Це освітня програма, яка популяризує корисні види спорту, що об'єднують школярів/-ок, вчителів/-ок та батьків, і відповідає принципам Олімпійської хартії за своїм менталітетом, сутністю та ритуалами.
ТV 10 Olümpiastarti
Атлетична асоціація Естонії вже понад 45 років організовує конкурс для школярів/-ок TV 10 Olümpiastarti, в якому беруть участь близько 10 000 дітей та молодих людей. Програма підтримує популяризацію молодіжного спорту.
Фізичне виховання в школах
Школа має вибір, в якому напрямку рухатись та які уроки запропонувати учням. Серед запропонованих опцій — гімнастика, легка атлетика, ігри (баскетбол, волейбол та футбол). Але обовʼяково обрати мінімум два уроки. Також на вибір є один з танцювальних напрямів, навігація та зимові види спорту (катання на лижах та ковзанах).
Також є такі програми розвитку спорту (станом на 2019 рік):
Школи, що рухаються
Програма, яка забезпечує школяр(к)ам можливість виконання фізичних вправ протягом усього навчального дня: по дорозі до школи, перед уроками, між заняттями та на перервах, а також після закінчення навчального дня.
Програма підтримки регіональних спортивно-оздоровчих центрів
Ця програма була відновлена в 2019 році з метою сприяння популяризації фізичних активностей. Її мета — покращити якість послуг та умови спортивних занять щонайменше в одному спортивно-оздоровчому центрі в кожному регіоні.
Приклад реновації спортивного об'єкта в Естонії — спортивний центр Tehvandi
{{slider-43="/sliders"}}
Інфраструктура для вправ та спорту
В Естонії приділяють увагу створенню спортивних та дитячих майданчиків, бігових доріжок, тренажерних залів на відкритому повітрі, комплексної мережі велосипедних доріжок та велопарковок біля зупинок громадського транспорту та в школах.
Спортивні події
У країні було проведено Ралі Естонія, його масштабна ціль — проводити початкові етапи знаменитої велосипедної гонки Тур де Франс.
Порівняння законів про спорт в Україні та Естонії
Окрім стратегій, ми також порівняли закони про спорт в обох країнах.
{{table-5="/tables"}}
Ми виокремили ті відмінності, що можуть найбільше впливати на розвиток галузі:
1. Розподіл повноважень
Згідно з українським законом, повноваження покладені на центральний орган виконавчої влади, в той час як в Естонії розподіл обов'язків/повноважень відбувається за рівнем: регіон-місто-село.
2. Організація заходів
В естонському законі є перелік вимог до подачі заявки на проведення спортивного заходу (з особливою увагою до безпеки та порядку), причин для відмови та штрафів за порушення.
В українському є обов'язковий пункт про включення заходу до Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих і спортивних заходів України. Більше уваги приділяється рекламі, організації та інформаційному забезпеченню заходів, аніж безпеці.
3. Державна фінансова підтримка
В естонському законі є чіткий та структурний розподіл між напрямами державної допомоги для переможців/-ниць Олімпійських Ігор та спортивних організацій. Обидва блоки містять чітко визначені та зрозумілі засади для отримання державної підтримки. Наприклад, на державну підтримку можуть розраховувати всі спортивні організації, які мають план розвитку (місія, цілі, заходи та засоби для їхньої реалізації на 4 роки).
В українському законі такі пункти часто узагальнені чи відсутні. Проте наявний напрямок з державного стимулювання відкриттів закладів фізичної культури та спорту (податкові пільги, зменшені тарифи тощо).
4. Загальна структура
Спортивний акт Естонії був вперше сформований у 1998 році. У 2006 році документ оновили, додавши вимоги до організації спортивних заходів та державної системи підтримки олімпійських медалістів/-ок.
В український закон, прийнятий у 1993 році, неодноразово вносилися зміни. Через це документ важко сприймати, він перевантажений визначеннями та повторами.