Стратегія розвитку спорту // м.Маріуполь

Проблема

Характерною особливістю стану спорту в Україні — і зокрема в Маріуполі — є радянська модель управління. Акцент робиться на спорт високих досягнень, де:

  • 99% державних витрат здійснюється на утримання 7-ми міських ДЮСШ, у яких займається 4 100 осіб, переважно у віці 7-17 років. 
  • 1% коштів витрачається на решту установ.

В результаті лише 12% дорослого населення регулярно займається спортом. Для порівняння, в середньому в країнах ЄС цей показник складає 42%, а в Швеції, яка займає за цим показником перше місце в Європі, — 69%.

У 2017 наша команда розробила стратегію розвитку спорту в місті Маріуполь, основною ціллю якої стала популяризація масового спорту — тобто “спорт для всіх”. 

Мета

Стратегічною метою до 2021 року стало збільшення в Маріуполі кількість дітей і дорослих, які регулярно займаються спортом та закладання фундаментів для стійкого зростання їхньої кількості в наступні десять років. 

Аналіз

Щоб зрозуміти причини та способи вирішення даної ситуації, ми дослідили ключові напрямки міських програм з популяризації здорового способу життя у світі, кращі практики та рекомендації з розвитку спорту від Європейської комісії, Всесвітньої організації здоров'я, європейські та американські академічні дослідження та урядові доповіді.

Основними проблемами є:

 

  1. Незадовільний стан об'єктів інфраструктури (приміщень спортивних клубів, майданчиків та інше).
  2. Неефективна система організації (управління спортом здійснюється з використанням підходів і методів 60-70-их років минулого століття).
  3. Відсутність уваги до масового аматорського спорту (у Маріуполі, як і в Україні в цілому, не розвинена система громадських спортивних клубів).

Пропозиція

Для досягнення мети ми виділили 3 пріоритети:

1. Інфраструктура

Містам потрібна сучасна інфраструктура для масового аматорського спорту. Основними задачами цього стратегічного напрямку стали:

  • будівництво всесезонних мультиспортивних майданчиків для ігрових видів спорту, бігові і велодоріжки доріжки, басейни;
  • ремонт діючих майданчиків та об'єктів;
  • будівництво спортивних об'єктів відкритого користування спортивними клубами.

2. Масовий спорт

Акцент стратегічних змін повинен бути зроблений на розвиток масового аматорського спорту. Основними інструментами тут є:

  • Популяризація спорту шляхом рекламних кампаній, спеціальних заходів та проєктів для кожної цільової аудиторії;
  • Розвиток клубної спортивної культури;
  • Змагання серед цільових груп. 

3. Людський капітал (міські лідер(к)и спорту, тренер(к)и, волонтер(к)и)

Успішний пошук і подальше навчання спортивних менеджерів та менеджерок — запорука успіху реалізації стратегії. Фокус цього напряму спрямовано на:

  • Реформування управління спорту;
  • Створення центрів та освітніх програм для міських лідерів/-ок спорту, тренерів/-ок та волонтерів/-ок. 

Відповідно до віку цільової аудиторії ми розробили різні програми:

  • 7-17 років — стратегія "Починай": залучення дітей та молоді до спорту шляхом цікавих гуртків та заходів у шкільних спортивних клубах;
  • 18-50 — стратегія "Продовжуй": залучення студентів/-ок та працюючих підтримувати здоровий спосіб життя;
  • 50+ — стратегія "Продовжуй і бери участь": залучення людей третього віку до занять спортом з урахуванням їхніх потреб у тренуваннях і змаганнях.

Для кожного стратегічного напрямку ми розробили задачі разом з операційними цілями, планами заходів та програм, ключовими показниками успішності та способами моніторингу.

Що далі

Бренд MSport

Разом з Banda ми розробили бренд для розвитку спорту в Маріуполі — MSport. Окрім бренду, у Маріуполя тепер є брендбук з основними шаблонами презентацій, гайдлайнами з використання шрифтів та лого.

Спортивна карта Маріуполя

На замовлення КП М-Спорт ми створили онлайн-платформу Msport з усіма спортивними заходами, клубами та новинами міста. На спортивній мапі Маріуполя можна легко знайти гуртки чи клуби в залежності від району або виду спорту.

  • Оновлена організаційна структура Управління фізичної культури та спорту:
  • Створено відділ статистики і обліку для збору єдиної бази даних, що допоможе підвищенню якості досліджень та розуміння, куди і як потрібно рухатися далі.
  • Увага до менеджерів/-ок, які розвивають спорт в районах та допомагають організовувати заходи. Саме це дозволяє досягти цілей в збільшенні кількості населення, яке регулярно займається спортом.
  • Окремий фокус до спорту високих досягнень: його фінансування залишається незмінним, проте він не займає найбільшу увагу в управлінні 

Методичні рекомендації зі створення і розвитку клубної системи масового спорту

Ми допомогли у створенні методички з практичними рекомендаціями, як можна побудувати систему розвитку і фінансування дитячого спорту (7-17 років) та дорослого (18+); виділили види спорту, яким слід приділяти найбільшу увагу та підтримку; представили елементи змагальної системи міста та поступові кроки для її розбудови; написали покрокову інструкцію, як зареєструвати спортивний клуб чи створювати веб-клопотання.

Спортивний хаб у Маріуполі

Ми запропонували концепцію спортивного хабу Маріуполя — це мультиспортивний комплекс з відповідним зонуванням та аналізом кращих практик. Дизайн-концепцію розробила команда BALBEK BUREAU.

{{slider-19="/sliders"}}

Навчання лідерів спорту

  • Ми створили програму занять для лідерів/-ок спорту та тренерів/-ок, що включає тренінги:
  • з проведення тренувань з футболу та бігу;
  • з проведення загальної фізичної підготовки;
  • зі спортивного менеджменту;
  • з першої допомоги Товариства Червоного Хреста України. 

В рамках програми навчання пройшло 60 лідерів/-ок спорту.

Станом на 2020 рік у місті створено 70 спортивних клубів, в яких займається 6 000 жителів/-ок.

Команда

Макс Яковер — засновник урбан-бюро Big City Lab

Вікторія Тітова — CEO урбан-бюро Big City Lab

Юрій Свірідов — директор Департаменту маркетингу і комунікацій ФК “Шахтар”

2017
усі проєкти
спорт
стратегія

Iншi проєкти

Усі проєкти

Дослідження доступності міських просторів

Ревіталізація ВДНГ

Концепція розвитку парку ім. Гурова // м. Маріуполь

До усіх проектів   →