12 принципів трансформації українських шкіл

За ініціативою віцепрем’єрміністра з інновацій, розвитку освіти науки та технологій — міністра цифрової трансформації Михайла Федорова команда Міністерства освіти і науки розпочала фундаментальні трансформації в освітній сфері: від дитячих садочків до закладів вищої освіти.

Щоб запустити системні зміни в інфраструктурі середньої школи, команда Big City Lab об’єдналася з ГО Rebuild the Wonderful, до якої входять архітектурні бюро Do Architects (Литва), Kavakava (Естонія), Archikon (Угорщина), які розробили архітектурні рішення з трансформації типових шкіл у своїх країнах. Адаптацію проєктів до українських державних будівельних норм створили українські архітектори з архітектурних бюро «Окса», «Пекер та партнери», «Кумейко Архітектс». 

Донорами проєкту стали ГО “Маріуполь Реборн”, ДТЕК та Метінвест.

За два роки повномасштабного вторгнення Росії в Україну була пошкоджена кожна сьома школа в Україні: понад 3,5 тисячі закладів освіти зазнали руйнувань, майже 400 — повністю зруйновані.


Більшість шкіл в Україні будувалась за типовими радянськими проєктами. Сьогодні це переважно старі приміщення, що не відповідають потребам дітей, вчителів та сучасним вимогам до освітнього простору загалом.


Працюючи над візією “Маріуполь 2040”, ми виявили, що 72% усіх шкіл міста — це 5 архітектурних типів будівель. Вони ж повторюються сотні разів по всій Україні. 

В рамках проєкту команди проаналізували дані Міністерства інфраструктури щодо всіх шкіл, які було зруйновано чи пошкоджено на деокупованих територіях або тих, що знаходяться в радіусі 150 км від лінії фронту і зазнали значних руйнувань (Чернігівська, Київська, Запорізька, Дніпропетровська та Сумська області).

Відповідно, державі достатньо пʼяти проєктів, щоб високоякісно реконструювати тисячі шкіл.

Тому ми розробили 5 концепцій трансформації, які відповідають на питання, що ж таке build back better.

Школа типу О

Школа типу Q

Школа типу Н3

Школа типу Н

Школа типу С

У 2023 році було обрано 5 пілотних проєктів: два в Київській області, по одному в на Харківщині, у Запоріжжі та Кривому Розі.

Принципи трансформації українських шкіл

Щоб перетворити старі школи на сучасні, не достатньо вставити вікна, пофарбувати стіни чи повісити нові штори. Тому, аби трансформувати простір через призму людиноцентричності і безбар’єрності, ми керуємось наступними 12 принципами.

1. Безпека понад усе

Простір, де ти в безпеці.

Безпека є найбільшим пріоритетом у навчанні дітей. І ми розглядаємо її не тільки в контексті наявності сховища, а й враховуємо всю архітектуру школи, аби запобігати булінгу чи агресивній поведінці, а натомість — заспокоювати учнів та сприяти здоровій комунікації.

2. Безбар’єрність

Простір, де раді всім і кожному.

Безбар’єрність лежить в основі кожного рішення. Жодних фізичних та освітніх перепон. Школи враховують, що всі діти різні, але повага та можливості, які вони отримують — абсолютно однакові.

3. Різноманітна шкільна територія

Простір, де кожен знайде щось для себе.

Тут дітям є чим зайнятися кожної вільної хвилини — майданчики, зони, тераси та всі можливі простори кличуть їх назовні. Закрите та безпечне подвірʼя може стати місцем для тихого та активного відпочинку, адже містить простори для баскетболу, волейболу та воркауту, дитячий майданчик, локації для зустрічей, шкільних проєктів та експериментів

4. Багатофункціональність в усьому

Простір, де функція залежить від тебе.

На місце типових приміщень приходять функціональні простори, де час поза уроками не менш важливий, ніж час навчання. Кожен та кожна можуть обрати активність для душі. Ми надихаємо учнів давати волю уяві й користуватися локаціями на повну.

5. Школа — це частина спільноти

Простір, де є місце для всіх.

Школи, які ми створюємо — це місце, де цілодобово вирує життя. Вони не закриваються, коли лунає останній дзвоник, їхні двері відчинені для користування громадою: від веселих прогулянок до серйозного навчання, занять спортом та організації заходів.

6. Хол як серце шкільної спільноти

Простір, де всі збираються разом.

Ми пропонуємо трансформувати актову залу, що пустує більшу частину часу, у спільний хол. Тут учні ніколи не почуватимуться самотніми, адже це простір, який обʼєднує всіх. Холи можна використовувати для зустрічей та знайомств, брейнштормів та групової роботи, тематичних заходів та свят.

7. Матеріали, що дарують відчуття дому

Простір, де спроєктовано навіть тактильний досвід.


У наших проєктах кожне рішення — від натуральних матеріалів до освітлення — спрямоване на те, щоб діти навчались в ідеальних для цього умовах. Створені нами простори дають відчуття дому, а не ігрового майданчика чи суворого навчального середовища. Діти розвивають свій тактильний досвід за допомогою звуків, запахів і дотиків.

8. Відображення місцевої ідентичності

Простір, де відчувається характер.

На зміну всім нам до болю знайомому підходу copy-paste приходить варіативність у дизайні. Ми даруємо школам справжню ідентичність, яка відображає характер громади чи міста. На вигляд освітніх закладів впливають розташування, клімат, історичний контекст, особливостя шкільної спільноти та місцевих мешканців.

9. Коридори — це більше, ніж транзит

Простір, де вирує життя на перервах.

Коридори не лише об’єднують простори — вони об’єднують учнів. Із місця транзиту вони перетворюються на місце для життя. Їх можна активно використовувати між уроками для роботи в групах чи парах, усамітнення та відпочинку. Це спільний комфортний та мультифункціональний простір для учнів та вчителів.

10. Класи кидають виклик ієрархічності

Простір, де живе демократія.

Класна кімната — це місце, де всі рівні між собою. Тут живуть дискусії та обговорення, створені умови як для групової, так і для індивідуальної роботи. Це простір, де важлива думка кожного та кожної, а простір дає свободу самовираження під час навчання.

11. Формування стосунків через візуальний контакт

Простір, де чим більше дивишся, тим більше бачиш.

Усі локації пов’язані між собою, створюючи зв’язок учнів як із вчителями, так і одне з одним. Скляні двері між класною кімнатою та коридором розширюють простір, відкрита кухня сприяє створенню відносин між дітьми, вчителями та персоналом школи. Діти завжди в центрі подій — вони учасники всіх процесів, що відбуваються навколо.

12. Будівля школи як учитель

Простір, де середовище надихає та скеровує.

Школа — це простір, де діти досліджують світ навколо, пізнають його та випробовують на міцність. І ми проєктуємо освітні заклади так, щоб новий досвід завжди був на відстані простягнутої руки. Трансформація школи дарує свободу: в уяві, самовираженні, спілкуванні, пересуванні і дозвіллі. Дитина навчається не тільки від вчителів. Шкільні простори мають створювати умови для різноманітних досвідів, які є потужним інструментом розвитку.

Команда

Міністерство цифрової трансформації України: Михайло Федоров

Міністерство освіти і науки України: Оксен Лісовий, Андрій Сташків

Метінвест, ДТЕК: Тетяна Петрук, Дмитро Сахарук

Mariupol Reborn: Наталя Ємченко, Вадим Бойченко, Тетяна Кухоцька

Big City Lab: Макс Яковер, Вікторія Тітова, Олена Сучик, Анна Главацька, Анастасія Нагірняк, Уляна Максименко, Ангеліна Татарікова, Данило Лященко, Софія Брем

REBUILD the WONDERFUL: Гілма Теодора Гіліте, Егле Ключінскайте, Кароліс Жукаускас, Юстіна Жиболіте, Лаура Кайрене, Егле Констанция Раманаускіене

Do It Architects (Литва): Гілма Теодора Гіліте, Вадим Бабій, Довіле Рудокіене, Герда Ясіліоните, Рімгаудас Прашмутас, Деміанас Голошчаповас, Едгар Владимиренко, Мартина Кілдаіте, Едвинас Скіестеніс

Lava Lava (Естонія): Сіірі Валнер, Індрек Пеіл, Ко Аі, Трістан Кревальд, Сіім Танель Тонісон

Arch Icon (Угорщина): Чаба Наґі, Кароли Полус, Гергели Богнар, Флора Бардас, Ештер Майор, Лілі Гардос, Діана Хвалла, Бенсе Вархіді, Бьянка Варга, Дора Тіхануі, Дебора Лейтолд

Peker & Partners (Україна): Павло Пекер, Анастасія Конотопенко, Олена Костюкова, Антон Степанов

Архітектурне бюро “Окса” (Україна): Андрій Карпенко, Аркадій Чернега, Сергій Радченко

Kumeiko Architects (Україна): Олександр Кумейко, Тарас Бабʼяк, Олена Тулінова

2023
усі проєкти
публічний простір

Iншi проєкти

Усі проекти

Концепція розвитку парку ім. Гурова // м. Маріуполь

Стратегія розвитку спорту // м.Маріуполь

Стратегія розвитку малого та середнього бізнесу // м. Маріуполь

До усіх проектів   →