За ініціативою віцепрем’єрміністра з інновацій, розвитку освіти науки та технологій — міністра цифрової трансформації Михайла Федорова команда Міністерства освіти і науки розпочала фундаментальні трансформації в освітній сфері: від дитячих садочків до закладів вищої освіти.
Щоб запустити системні зміни в інфраструктурі середньої школи, команда Big City Lab об’єдналася з ГО Rebuild the Wonderful, до якої входять архітектурні бюро Do Architects (Литва), Kavakava (Естонія), Archikon (Угорщина), які розробили архітектурні рішення з трансформації типових шкіл у своїх країнах. Адаптацію проєктів до українських державних будівельних норм створили українські архітектори з архітектурних бюро «Окса», «Пекер та партнери», «Кумейко Архітектс».
Донорами проєкту стали ГО “Маріуполь Реборн”, ДТЕК та Метінвест.
Працюючи над візією “Маріуполь 2040”, ми виявили, що 72% усіх шкіл міста – це 5 архітектурних типів будівель. Аналогічну ситуацію можна спостерігати і в інших містах. Якщо ж звернути увагу на школи, зруйновані внаслідок війни, можна побачити, що третина з них — це ті ж самі пʼять типів будівель на території всієї України. Відповідно, державі достатньо пʼяти проєктів, щоб високоякісно відбудувати чи реконструювати тисячі шкіл.
Тому ми розробили 5 концепцій трансформації, які відповідають на питання, що ж таке build back better.
Школа типу Н складається з двох крил зі сполучною ланкою між ними. Переднє крило має 2 поверхи, тоді як заднє — 4. Завдяки пропорційним крилам та правильній формі будівлі легко проєктувати нові внутрішні простори в межах школи. Н-подібна форма будівлі природно утворює переднє та заднє подвір’я.
Пілотна школа розташована у Дніпропетровській області. Основна мета трансформації — створити громадську площу перед входом до навчального закладу, щоб він став центральною точкою тяжіння невеликого житлового району. Площа могла б служити для комерційних цілей, наприклад, для проведення свят чи міських ярмарків. У результаті школа стане як більш помітною для жителів міста, так і безпечнішою.
На даний момент розроблено повну проєктно-кошторисну документацію.
У новій пропозиції підсилено всі наявні особливості будівлі. Головний вхід перенесено в інше місце, щоб він виходив на громадську площу в передньому подвір’ї. Вестибюль спроєктовано з новою надбудовою з металу та скла, яка відповідає висоті сполучної секції між двома крилами. Ця трансформація створює більш відкрите і живе переднє внутрішнє подвір’я, а також тихе заднє подвір’я з наявними деревами та приватними терасами для занять дитячого садочка.
Перед головним входом розкинувся публічний сквер, який можуть активно використовувати, наприклад, для ярмарок. Фасад входу підкреслений сталевим навісом.
Затишне подвір’я перед будівлею школи з’єднує блоки в єдину структуру, де діти будуть проводити вільний час. Тут проходитимуть події на свіжому повітрі, ярмарки та зустрічі. Всередину будівлі можна легко потрапити через сходову терасу.
На другому поверсі прибудови, що веде до відкритої бібліотеки, сформований великий амфітеатр. Тут проводитимуться загальношкільні заходи, вистави та події будь-яких масштабів. Скляний фасад створює особливу атмосферу, яка надихає на співпрацю та дискусії, відпочинок та творчість.
Коридори — один з основних просторів, де діти відпочивають на перервах або навчаються під час позаформатних уроків. Тут водночас передбачено відкриті зони для спілкування та ігор й закриті простори для індивідуальної роботи та навчання в групах. До того ж, це основне місце для зберігання особистих речей дітей у локерах.
Найзначиміша зміна в школі — це збільшення кількості спільних просторів, які об’єднують громаду та сприяють тіснішим зв’язкам. Завдяки зміні розташування головного входу в серці навчального закладу створюється загальний багатофункціональний простір, який поєднує функції початкової школи: роботу, відпочинок, розваги та гру.
{{slider-32="/sliders"}}