Концепції трансформації типових радянських шкіл. Школа типу Н3

За ініціативою віцепрем’єрміністра з інновацій, розвитку освіти науки та технологій — міністра цифрової трансформації Михайла Федорова команда Міністерства освіти і науки розпочала фундаментальні трансформації в освітній сфері: від дитячих садочків до закладів вищої освіти.

Щоб запустити системні зміни в інфраструктурі середньої школи, команда Big City Lab об’єдналася з ГО Rebuild the Wonderful, до якої входять архітектурні бюро Do Architects (Литва), Kavakava (Естонія), Archikon (Угорщина), які розробили архітектурні рішення з трансформації типових шкіл у своїх країнах. Адаптацію проєктів до українських державних будівельних норм створили українські архітектори з архітектурних бюро «Окса», «Пекер та партнери», «Кумейко Архітектс». 

Донорами проєкту стали ГО “Маріуполь Реборн”, ДТЕК та Метінвест.

Працюючи над візією “Маріуполь 2040”, ми виявили, що 72% усіх шкіл міста – це 5 архітектурних типів будівель. Аналогічну ситуацію можна спостерігати і в інших містах. Якщо ж звернути увагу на школи, зруйновані внаслідок війни, можна побачити, що третина з них — це ті ж самі пʼять типів будівель на території всієї України. Відповідно, державі достатньо пʼяти проєктів, щоб високоякісно відбудувати чи реконструювати тисячі шкіл.

Тому ми розробили 5 концепцій трансформації, які відповідають на питання, що ж таке build back better.

У школі типу H3 наявна велика кількість цінних елементів: цегляні фасади, великі вікна, дерев’яні підлоги, високі збірні стелі в їдальні та спортивному залі. Форма будівлі розділяє сад на потенційні внутрішні подвір’я. Однак ці особливості не використовуються: будівля не взаємодіє з навколишнім середовищем. Подвір’я, які могли б стати центром школи, залишаються невикористаними. Вхід малий, темний і вузький.

Пілотна школа розташована у Харківській області. Вхідна площа — це мембрана між навчальним закладом та містом. Локація працює як форум: вона відкрита для громадськості, може приймати заходи, а також служити місцем зустрічі для жителів міста. Тут розташовані дитячий та спортивний майданчики, скейтпарк.

На даний момент розроблено повну проєктно-кошторисну документацію.

Пропонований дизайн спрямований на посилення нерозкритих якостей із використанням місцевих матеріалів. Вхід перенесено на центральну вісь споруди з додаванням прибудови. Це крило стає перехідним елементом і соціальним ядром будівлі. Воно виступає як ворота між школою та садом і з’єднує два крила будівлі, наповнені фрагментованими громадськими просторами – спільними переходами. Це єдиний новий об’єм, який додається до наявної будівлі.

Площа біля входу виступає як центральний елемент будівлі, її головна прикраса та важлива складова загального шкільного досвіду. Сходи площі — це і архітектурний об’єкт, і місце для сидіння, і простір для пересування. Вона дозволяє додати новий дитячий майданчик та скейтпарк, залишивши місця для відпочинку у вигляді спокійного саду з лавками.

Верхній поверх центральної вісі виділений під бібліотеку. Її полиці та столи зроблені з дерева, а світлопрозора покрівля пропускає всередину природне світло. Тут учні можуть не тільки брати книжки, але й працювати, вчитися, читати та відпочивати. Після уроків доступ у бібліотеку відкривається і для громади — сюди можна потрапити одразу з центральних сходів.

Цегляна прибудова на фасаді стає центром школи, вона має скляний вхід до внутрішнього подвір’я і служить мостом між рекреаційним та навчальним крилами школи. Верхній поверх відведений під нову бібліотеку.

Використання в коридорах сходів у ролі трибун, лавок, столів та внутрішніх вікон, створює систему циркуляції в будівлі та робить перерву наповненою. Дерево як основний матеріал дарує атмосферу затишку та створює різноманітні можливості для сидіння як самотньо, так і в групах. У будь-який момент учні можуть зазирнути в аудиторії через внутрішні вікна.

Основне коригування передбачає значну зміну планування будівлі, зосереджене навколо переміщення головного входу та основних сходів. Ці елементи були перенесені, щоб точно вирівнятися з центральною віссю, не лише створивши центральний загальнодоступний хаб, але й для того, щоб слугувати зв’язною перехідною віссю по всій структурі. У той час як класні кімнати, спортивний зал та їдальня зберігають своє початкове розташування, коридори та сходи було модифіковано, аби створити прозорі загальні простори з простою навігацією.

Реорганізація спрямована на покращення загальної відкритості та зручності навігації в будівлі.

{{slider-33="/sliders"}}

2023
усі проєкти
публічний простір

Iншi проєкти

Усі проекти

Концепція розвитку парку ім. Гурова // м. Маріуполь

Стратегія розвитку спорту // м.Маріуполь

Стратегія розвитку малого та середнього бізнесу // м. Маріуполь

До усіх проектів   →