Концепції трансформації типових радянських шкіл. Школа типу Q

За ініціативою віцепрем’єрміністра з інновацій, розвитку освіти науки та технологій — міністра цифрової трансформації Михайла Федорова команда Міністерства освіти і науки розпочала фундаментальні трансформації в освітній сфері: від дитячих садочків до закладів вищої освіти.

Щоб запустити системні зміни в інфраструктурі середньої школи, команда Big City Lab об’єдналася з ГО Rebuild the Wonderful, до якої входять архітектурні бюро Do Architects (Литва), Kavakava (Естонія), Archikon (Угорщина), які розробили архітектурні рішення з трансформації типових шкіл у своїх країнах. Адаптацію проєктів до українських державних будівельних норм створили українські архітектори з архітектурних бюро «Окса», «Пекер та партнери», «Кумейко Архітектс». 

Донорами проєкту стали ГО “Маріуполь Реборн”, ДТЕК та Метінвест.

Працюючи над візією “Маріуполь 2040”, ми виявили, що 72% усіх шкіл міста – це 5 архітектурних типів будівель. Аналогічну ситуацію можна спостерігати і в інших містах. Якщо ж звернути увагу на школи, зруйновані внаслідок війни, можна побачити, що третина з них — це ті ж самі пʼять типів будівель на території всієї України. Відповідно, державі достатньо пʼяти проєктів, щоб високоякісно відбудувати чи реконструювати тисячі шкіл.

Тому ми розробили 5 концепцій трансформації, які відповідають на питання, що ж таке build back better.

Школа типу Q має кілька якостей, які не так часто зустрічаються в архітектурі радянської епохи. Цей гібридний тип складається з кількох об’ємів різних висот та розмірів; внутрішнє подвір’я пропонує затишний простір із чіткими межами, а L-подібне крило класів має гармонійні пропорції. Усе це надає школі строкатого вигляду.

Пілотна школа розташована у Київській області. У селищі, де вона знаходиться, є добре функціонуючий центр з магазинами, адміністративними будівлями, бібліотекою, літнім театром, дитячими майданчиками, невеликою каплицею тощо. Наша пропозиція — розширити селищну площу та з’єднати її з площею при вході до школи.

На даний момент розроблено повну проєктно-кошторисну документацію.

У новій пропозиції підкреслено всі особливості будівлі. Одноповерхова вхідна частина замінена більш сучасним будівельним об’ємом схожої висоти, з просторами, що дозволяють більше взаємодії. Пропонується чітко визначена вхідна площа та активне використання внутрішнього подвір’я.

На другому поверсі розміщена бібліотека, що стає безбар’єрним «коворкінгом» для учнів та сполучає велику залу зі школою. Поруч з живою та бурхливою вхідною зоною бібліотека стає тихим простором — звідси можна споглядати за життям школи, робити домашнє завдання, читати, вести тиху бесіду.

Внутрішнє подвір’я сприяє гармонійному та комфортному розвитку дітей — це місце для ігор, навчання, дозвілля, яке враховує і безпекові заходи (спеціальне покриття, затінки, неколючі рослини).

Збільшені вікна першого поверху гармонують із вхідними дверима, а додані багатофункціональні великі сходи покращують логістику та взаємодію. А відкритий простір їдальні використовується в різнопланових цілях і стає неформальним місцем для зустрічей і проведення заходів.

У коридорах корпусу створені функціональні зони як для спокійного, так і активного відпочинку на перервах. Нестандартне використання сполучних отворів між поверхами дає ще більше ідей для дозвілля — вони перетворюються на підйомну доріжку та сітку. Різноманітні ніші дають можливість сидіти сам на сам чи з друзями подалі від шкільної метушні.

Стіна між класами та коридорами також набуває функціоналу — тут розміщені шафки, місця для сидіння та вентиляційні канали.

Майстерня «Makerspace» поєднує традиційні ремесла та новітні цифрові інструменти, практичний досвід та застосування інноваційних технологій. Тут можна навчатись у стилі STEM — комплектація майстерні дозволяє поєднувати науку, технології, математику та творчість.

Працюючи як індивідуально, так і групами, школярі навчаються створювати, винаходити, робити прототипи, проєктувати, досліджувати, програмувати, будувати, використовуючи високотехнологічні інструменти та матеріали.

Найбільша зміна — це розширення загальних просторів у вхідній зоні, що виступає новим сучасним серцем школи. Воно поєднує найактивніші функції в єдиний потік та створює сплетені простори для роботи, гри та відпочинку.

  • Основні трансформації:
  • Вхідна зона — новий прозорий об’єм є посередником між вхідним майданчиком і внутрішнім подвір’ям. Це місце для взаємодії, очікування тощо.
  • Великий зал, раніше відокремлений від шкільного життя, тепер з’єднаний із першим поверхом великими сходами, а з другим — навчальним центром (бібліотекою). Зайві кімнати буде знесено, а новий, більший зал можна розділяти розкладною стіною. Додано роздягальні. Це дозволяє використовувати їх як танцювальний клас і зал для вправ.
  • Їдальня — нове розширення за подобою кафе – добудовується між внутрішнім подвір’ям та крилом школи. Це формує частину вхідної зони, де можна зустрічатися з друзями або батьками, у тому числі й після школи. Нова зона кафе прийматиме позашкільні заходи або громадські події у час, коли їдальня закрита.
  • Додано багатофункціональні великі сходи для покращення загальної логістики та взаємодії. Відкриття простору їдальні забезпечує широкий спектр використання і також служить місцем для неформальних зустрічей і виступів.
  • Навчальний центр (бібліотека) — до другого поверху додається новий тип простору з високою стелею. Поряд із жвавою та галасливою вхідною зоною він пропонує більш тихий та споглядальний простір, де можна робити домашнє завдання, читати або вести тиху бесіду. Простір створює новий зв’язок між великим залом та рештою школи (включно з доступом для людей з інвалідністю).
  • Коридори навчального крила обставлені новими меблями для створення як більш активних, так і тихіших зон. Між поверхами створюються нові відкриття, а також ігрові з’єднання для стимулювання фізичної активності (сходи-драбина та сітка для лазіння). Різні ніші призначені для того, щоб сидіти самостійно або з друзями подалі від гамору. Між класами та коридорами планується “заселена стіна” для шафок, місць для сидіння та вентиляційних каналів.
  • Для вчителів спроєктовано нові, значно більші та зручніші приміщення. Загальна учительська організована, як сучасний офісний простір, який дозволяє різні види колективної чи особистої роботи, зустрічей і дискусій. Тут є зони для відпочинку, а також тихий бокс для особистих телефонних розмов або роздумів.
  • Для керівництва та директора школи передбачено окремі кабінети.
  • Додано ліфт, який з’єднує всі поверхи (включно зі сховищем).

{{slider-34="/sliders"}}

2023
усі проєкти
публічний простір

Iншi проєкти

Усі проекти

Концепція розвитку парку ім. Гурова // м. Маріуполь

Стратегія розвитку спорту // м.Маріуполь

Стратегія розвитку малого та середнього бізнесу // м. Маріуполь

До усіх проектів   →