За ініціативою віцепрем’єрміністра з інновацій, розвитку освіти науки та технологій — міністра цифрової трансформації Михайла Федорова команда Міністерства освіти і науки розпочала фундаментальні трансформації в освітній сфері: від дитячих садочків до закладів вищої освіти.
Щоб запустити системні зміни в інфраструктурі середньої школи, команда Big City Lab об’єдналася з ГО Rebuild the Wonderful, до якої входять архітектурні бюро Do Architects (Литва), Kavakava (Естонія), Archikon (Угорщина), які розробили архітектурні рішення з трансформації типових шкіл у своїх країнах. Адаптацію проєктів до українських державних будівельних норм створили українські архітектори з архітектурних бюро «Окса», «Пекер та партнери», «Кумейко Архітектс».
Донорами проєкту стали ГО “Маріуполь Реборн”, ДТЕК та Метінвест.
Працюючи над візією “Маріуполь 2040”, ми виявили, що 72% усіх шкіл міста – це 5 архітектурних типів будівель. Аналогічну ситуацію можна спостерігати і в інших містах. Якщо ж звернути увагу на школи, зруйновані внаслідок війни, можна побачити, що третина з них — це ті ж самі пʼять типів будівель на території всієї України. Відповідно, державі достатньо пʼяти проєктів, щоб високоякісно відбудувати чи реконструювати тисячі шкіл.
Тому ми розробили 5 концепцій трансформації, які відповідають на питання, що ж таке build back better.
Школа типу Q має кілька якостей, які не так часто зустрічаються в архітектурі радянської епохи. Цей гібридний тип складається з кількох об’ємів різних висот та розмірів; внутрішнє подвір’я пропонує затишний простір із чіткими межами, а L-подібне крило класів має гармонійні пропорції. Усе це надає школі строкатого вигляду.
Пілотна школа розташована у Київській області. У селищі, де вона знаходиться, є добре функціонуючий центр з магазинами, адміністративними будівлями, бібліотекою, літнім театром, дитячими майданчиками, невеликою каплицею тощо. Наша пропозиція — розширити селищну площу та з’єднати її з площею при вході до школи.
На даний момент розроблено повну проєктно-кошторисну документацію.
У новій пропозиції підкреслено всі особливості будівлі. Одноповерхова вхідна частина замінена більш сучасним будівельним об’ємом схожої висоти, з просторами, що дозволяють більше взаємодії. Пропонується чітко визначена вхідна площа та активне використання внутрішнього подвір’я.
На другому поверсі розміщена бібліотека, що стає безбар’єрним «коворкінгом» для учнів та сполучає велику залу зі школою. Поруч з живою та бурхливою вхідною зоною бібліотека стає тихим простором — звідси можна споглядати за життям школи, робити домашнє завдання, читати, вести тиху бесіду.
Внутрішнє подвір’я сприяє гармонійному та комфортному розвитку дітей — це місце для ігор, навчання, дозвілля, яке враховує і безпекові заходи (спеціальне покриття, затінки, неколючі рослини).
Збільшені вікна першого поверху гармонують із вхідними дверима, а додані багатофункціональні великі сходи покращують логістику та взаємодію. А відкритий простір їдальні використовується в різнопланових цілях і стає неформальним місцем для зустрічей і проведення заходів.
У коридорах корпусу створені функціональні зони як для спокійного, так і активного відпочинку на перервах. Нестандартне використання сполучних отворів між поверхами дає ще більше ідей для дозвілля — вони перетворюються на підйомну доріжку та сітку. Різноманітні ніші дають можливість сидіти сам на сам чи з друзями подалі від шкільної метушні.
Стіна між класами та коридорами також набуває функціоналу — тут розміщені шафки, місця для сидіння та вентиляційні канали.
Майстерня «Makerspace» поєднує традиційні ремесла та новітні цифрові інструменти, практичний досвід та застосування інноваційних технологій. Тут можна навчатись у стилі STEM — комплектація майстерні дозволяє поєднувати науку, технології, математику та творчість.
Працюючи як індивідуально, так і групами, школярі навчаються створювати, винаходити, робити прототипи, проєктувати, досліджувати, програмувати, будувати, використовуючи високотехнологічні інструменти та матеріали.
Найбільша зміна — це розширення загальних просторів у вхідній зоні, що виступає новим сучасним серцем школи. Воно поєднує найактивніші функції в єдиний потік та створює сплетені простори для роботи, гри та відпочинку.
{{slider-34="/sliders"}}