
Проєкт розроблений урбан-бюро Big City Lab на замовлення Служби відновлення та розвитку інфраструктури у Херсонській області, головний архітектор — Павло Пекер. Проєкт втілюється в рамках державного проєкту комплексного відновлення населених пунктів, що постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації, який координує Міністерство розвитку громад та територій України.
Це сучасна школа на Херсонщині, проєкт якої розробила команда Big City Lab. Вона зʼявиться замість зруйнованого під час війни освітнього закладу. Школа поєднуватиме функції навчального простору та центру життя громади — безпечного, інклюзивного й відкритого для всіх. А в основу кожного рішення закладені потреби дитини.

До повномасштабного вторгнення тут навчалося 218 учнів. Але на початку повномасштабного вторгнення школа була повністю зруйнована внаслідок обстрілів. А діти змушені вчитися дистанційно або за межами громади.
Після деокупації села розпочалися роботи з демонтажу зруйнованих будівель, включаючи школу. Наразі триває підготовка до відбудови нового освітнього закладу.
Нова школа розрахована на понад 300 дітей.
Школа складається з пʼяти блоків: центрального, спортивного, дитячого садка, початкової школи та гімназії. Окремо розташоване укриття, що має властивості протирадіаційного.
Освітній простір завжди впливає на освітній процес: або допомагає, або заважає йому.
Для нас же було важливо, аби ця школа, в першу чергу, відповідала всім потребам сучасних дітей.
Дитячий садок
У цьому блоці будуть максимально прості простори — адже маленьким дітям не потрібні складні локації, в яких важко орієнтуватися. Тут є спальні та ігрова кімната, в якій, в тому числі, діти обідають.
Усі простори максимально світлі — дитяча творчість переймає на себе всю увагу та стає акцентом.
Початкова школа
Перший поверх займають приміщення для першачків: навчальні класи та спальня, яка може використовуватися в якості ігрової кімнати. Кабінети для 2-4 класів розташовуються на другому поверсі.
Кожен клас має свій простір, де проходять заняття та є можливість зберігати особисті речі.
Старша школа
Тут розташовуються як навчальні класи, так і лабораторія для занять з хімії, фізики, біології та географії, технологічний клас та кабінет інформатики.
Всюди будуть використовуватись одномісні парти: їх легше переставляти, що дозволяє розташовуватися у класі по-різному та працювати над завданнями в групах.

Звичайна школа відкрита 175 днів на рік, з 8:00 до 16:00. В інший час заклад не використовується.
Наша ж школа не завмирає після останнього уроку — і стає справжнім серцем громади. Ми спроєктували будівлю таким чином, щоб максимізувати використання кожного квадратного метру протягом всього року — і вдень, і ввечері, і в будні, і на вихідних.
Центральний блок — ядро школи, що містить простори, які важливі як для школи, так і для місцевої громади. Тут знаходиться актова зала, бібліотека-коворкінг та їдальня-кафетерій: їх можна використовувати як під час шкільного процесу, так і поза ним.

Кухня їдальні відповідає вимогам Настанови з проєктування при будівництві приміщень харчоблоків закладів дошкільної та загальної середньої освіти, дитячих закладів оздоровлення та відпочинку відповідно до моделей організації харчування. Тут також застосована сучасна лінія роздачі страв. Передбачений окремий простір, де можна буде взяти каву.
Тут же буде піч для випікання хлібу — оскільки у селі немає жодної пекарні. Ця зона розташована поза кухнею, де готується їжа для учнів, але її видно з зали — тож можна буде спостерігати за процесом. Запах хлібу є знайомим та приємним, він дає відчуття затишку — що допомагає молодшим дітям почуватися у школі більш спокійно та впевнено. Хліб продаватимуть для всієї громади.

Територія довкола будівлі
Простір перед школою не є відкритим плацом, на якому ти почуваєшся як на долоні — ми розуміємо, наскільки це може бути дискомфортно для людей, чий населений пункт часто обстрілювався росіянами. Тому наша команда з одного боку розташує навіс, а з іншого — передбачить простір для садка. Так, йдучи до головного входу, людина буде почуватися так, ніби йде звичайною вулицею, а не відкритою місцевістю.
Всі кабінети, розташовані на першому поверсі, мають два входи: зсередини будівлі та з вулиці. Також кожні декілька класів мають вихід на свій прогулянковий майданчик, де можуть проводити перерви.
Поруч зі спортзалом розташовується стадіон: футбольне поле, бігові доріжки, мультикорт.
Також є літній майданчик, де в теплий сезон можна проводити уроки на свіжому повітрі або ж облаштувати кінотеатр під відкритим небом, транслюючи фільми на стіну школи.

Укриття
Протирадіаційне укриття було спроєктоване з нуля. Воно розташовуватиметься на території школи, але за межами будівлі — так, у разі завалів люди, що знаходяться в укритті, не будуть заблоковані.
Укриття зʼєднане підземним коридором з дитсадком: таким чином під час загрози найменших вихованців можна буде максимально швидко перевести в безпечне місце.
Приміщення всередині можна зонувати за допомогою легких меблів та облаштувати класи для продовження навчання.

Школа, яка раніше стояла на цьому місці, була зруйнована росінами. І для нас було дуже важливо зберегти її історію — але не перетворити простір на похмурий меморіал.
Тому ми шукали дуже ніжні рішення, які б не перетягували на себе увагу, але нагадували: це місце має свою історію.
Так зʼявилась ідея: на подвір’ї та підлозі нової будівлі всередині викласти контур старої школи цеглою, що залишилась від зруйнованого закладу. Так школа зберігає пам’ять про минуле і водночас відчувається як сучасний, живий простір.

Над проєктом працювали
Павло Пекер — головний архітектор
Макс Яковер — засновник Big City Lab
Дарʼя Нестерук — проджект-менеджерка
Анастасія Партика — архітекторка
Ірина Бакликова — архітекторка
Олексій Швацький — архітектор
Анастасія Конотопенко — архітекторка
Олена Овчар — архітекторка
Антон Степанов — архітектор, BIM manager
Каріна Гольдштейн — архітекторка
Микола Шумивода — інженер по опаленню та вентиляції
Дмитро Воробйов, Анастасія Філонова — технологи
Дмитро Сморкалов — головний конструктор
Богдан Богданець — експерт з пожежної безпеки, заходів захисту цивільного населення та систем охорони
Володимир Кот — інженер котельної
Дмитро Редько — розрахунок часу евакуації
Світлана Армераут — інженерка газової котельні та газового обладнання
Сердар Чарієв — інженер-електрик
Микола Засідько — інженер з енергоефективності
Надія Тонковид — проєктування організації будівництва
Світлана Гусєва — інженерка-кошторисниця
Ірина Дзензелевська — інженерка водопостачання та каналізації
Лариса Леонтіївна — захист від шуму
Марина Гижа — охорона навколишнього середовища
Консультації надавати
Анна Макієвська — співзасновниця пекарні Bakehouse, співвласниця Goodwine
Зоя Литвин — підприємиця, засновниця громадської спілки “Освіторія” та Новопечерської школи
Володимир Козленко — засновник мережі приватних освітніх закладів КМDШ ВСЕСВІТ
Валентина Хоменко — керівниця середньої та старшої школи Новопечерської школи
Олександр Тарченко — співзасновник освітньої агенції DEC education