Стратегія розвитку малого та середнього бізнесу // м. Маріуполь
Стратегія розвитку малого та середнього бізнесу в Маріуполі була розроблена та прийнята у 2019 році.
В силу історичних особливостей, промисловий Маріуполь відстає від інших міст України в масштабах розвитку малого і середнього бізнесу (далі — МСБ).
Цілі
Основними цілями програми підтримки МСБ стали:
Популяризація підприємництва та рольової моделі підприємця за допомогою заходів, освітніх програм в школах та університетах. Розвиток інструментів і програм підтримки для розвитку існуючих МСБ — легкий доступ до знань та інформації, технологій та інновацій, консультування.
Розвиток активаторів — ринкових ніш та галузей у сферах торгівлі, гостинності (HoReCa), будівництва, послуг, креативних індустрій та виробництва.
Створення сприятливого зовнішнього середовища, стимулюючого появу і розвиток МСБ: зменшення адміністративних бар'єрів, створення податкових пільг та механізмів фінансової підтримки, розвиток інкубаторів та хабів.
Аналіз
В процесі розробки Стратегії було використано кілька відправних точок і підходів до проблеми розвитку МСБ:
Аналіз європейського досвіду — дослідження кращих практик в ЄС та Закону про малий бізнес в Європі (The Small Business Act for Europe, SBA).
Дослідження умов для розвитку малого і середнього бізнесу в Маріуполі.
Аналіз бенчмарків для Маріуполя як в рамках України, так і в рамках Європейського союзу та світу.
Фокус-групи з бізнесменами міста, представниками МСБ, чиновниками, депутатами, журналістами та громадськими діячами.
Аналіз можливих «м'яких», «жорстких» та «інфраструктурних» інтервенцій відповідно до азійських практик розвитку малого і середнього бізнесу.
Дослідження і фокус-групи виявили три блоки особливостей, які загрожують ефективному розвитку МСБ:
Культура: відсутня культура підприємництва, супутнє мислення і престиж цього виду діяльності; негативне ставлення до підприємців, престиж роботи на заводі та відсутність рольових моделей успішних підприємців в місті.
Активатори: не розвинений цілий спектр ринкових факторів, ніш і галузей, традиційно зайнятих МСБ: торгівля, гостинність, будівництво, креативні індустрії, туризм та інші.
Механізми підтримки: практично відсутні системні механізми підтримки МСБ.
Пропозиція
Стратегія розвитку МСБ в Маріуполі включає в себе три стратегічних орієнтири:
1. Культура — стимулювати підприємницьку культуру в місті.
Цілі:
Популяризація підприємництва: забезпечити зростання підтримки і позитивного сприйняття підприємництва серед містян/-ок.
Зміни в освіті: організувати навчання підприємництву і відповідних навичок на всіх етапах освіти до 2021 року.
Допомога у створенні підприємницьких ком'юніті (загальних і тематичних) у Маріуполі .
Методи:
2. Активатори — реалізувати проєкти-активатори для МСБ.
Цілі:
Локалізація закупівель: збільшити поточний рівень локалізації закупівель місцевою владою і підприємствами.
Детінізація бізнесу: створити рівні умови для всіх та інструменти підтримки білого бізнесу.
Активація ринкових ніш: стимулювати створення нових МСБ за рахунок активації ринкових ніш, що мають потенціал для розвитку економіки міста.
3. Механізми підтримки — створити якісні та розвинені механізми підтримки.
Цілі:
Створити Центр МСБ, що відповідає за координацію підтримки МСБ в місті.
Запустити програми підтримки для нових та існуючих МСБ.
Зменшити адміністративні бар'єри — створити єдине вікно (гарячої лінії, тренінгів тощо).
Реалізація ініціатив допоможе створити всі умови для повноцінного шляху підприємця/-ці.
Що далі
У 2019 році міська рада затвердила цільову програму на базі стратегії та заснувала Центр підтримки та розвитку МСБ.
Протягом 2019-2020 років ми співпрацювали з міською радою за підтримки USAID Ukraine щодо розвитку Центру та його команди:
Допомогли відкрити центр МСБ: прописали устав, положення, бізнес-процеси, організаційну структуру та інші документи, необхідні для запуску.
Провели конкурс на посади директора центру та ключового персоналу.
Допомогли розробити операційний план та бізнес-модель.
Провели навчання для працівників/-ць центру: тренінги та навчальні візити до Львова та Івано-Франківська з метою вивчення досвіду підтримки бізнесу.
Зробили функціональне зонування будівлі Центру та перелік матеріально-технічного забезпечення.
Центр отримав спеціальну відзнаку в межах конкурсу “Кращі практики місцевого самоврядування-2021”.
Команда
Макс Яковер — засновник урбан-бюро Big City Lab
Вікторія Тітова — CEO урбан-бюро Big City Lab
Кирило Криволап — CEO Центру економічного відновлення, радник премʼєр-міністра України