Стратегія розвитку малого та середнього бізнесу // м. Маріуполь

Стратегія розвитку малого та середнього бізнесу в Маріуполі була розроблена та прийнята у 2019 році.

В силу історичних особливостей, промисловий Маріуполь відстає від інших міст України в масштабах розвитку малого і середнього бізнесу (далі — МСБ).

Цілі

Основними цілями програми підтримки МСБ стали: 

  1. Популяризація підприємництва та рольової моделі підприємця за допомогою заходів, освітніх програм в школах та університетах. Розвиток інструментів і програм підтримки для розвитку існуючих МСБ — легкий доступ до знань та інформації, технологій та інновацій, консультування. 
  2. Розвиток активаторів — ринкових ніш та галузей у сферах торгівлі, гостинності (HoReCa), будівництва, послуг, креативних індустрій та виробництва.
  3. Створення сприятливого зовнішнього середовища, стимулюючого появу і розвиток МСБ: зменшення адміністративних бар'єрів, створення податкових пільг та механізмів фінансової підтримки, розвиток інкубаторів та хабів.

Аналіз

В процесі розробки Стратегії було використано кілька відправних точок і підходів до проблеми розвитку МСБ:

  1. Аналіз європейського досвіду — дослідження кращих практик в ЄС та Закону про малий бізнес в Європі (The Small Business Act for Europe, SBA).
  2. Дослідження умов для розвитку малого і середнього бізнесу в Маріуполі.
  3. Аналіз бенчмарків для Маріуполя як в рамках України, так і в рамках Європейського союзу та світу.
  4. Фокус-групи з бізнесменами міста, представниками МСБ, чиновниками, депутатами, журналістами та громадськими діячами.
  5. Аналіз можливих «м'яких», «жорстких» та «інфраструктурних» інтервенцій відповідно до азійських практик розвитку малого і середнього бізнесу.

Дослідження і фокус-групи виявили три блоки особливостей, які загрожують ефективному розвитку МСБ:

  1. Культура: відсутня культура підприємництва, супутнє мислення і престиж цього виду діяльності; негативне ставлення до підприємців, престиж роботи на заводі та відсутність рольових моделей успішних підприємців в місті.
  2. Активатори: не розвинений цілий спектр ринкових факторів, ніш і галузей, традиційно зайнятих МСБ: торгівля, гостинність, будівництво, креативні індустрії, туризм та інші.
  3. Механізми підтримки: практично відсутні системні механізми підтримки МСБ. 

Пропозиція

Стратегія розвитку МСБ в Маріуполі включає в себе три стратегічних орієнтири:

1. Культура — стимулювати підприємницьку культуру в місті.
  • Цілі:
  • Популяризація підприємництва: забезпечити зростання підтримки і позитивного сприйняття підприємництва серед містян/-ок.
  • Зміни в освіті: організувати навчання підприємництву і відповідних навичок на всіх етапах освіти до 2021 року.
  • Допомога у створенні підприємницьких ком'юніті (загальних і тематичних) у Маріуполі .

Методи:

2. Активатори — реалізувати проєкти-активатори для МСБ.
  • Цілі: 
  • Локалізація закупівель: збільшити поточний рівень локалізації закупівель місцевою владою і підприємствами.
  • Детінізація бізнесу: створити рівні умови для всіх та інструменти підтримки білого бізнесу.
  • Активація ринкових ніш: стимулювати створення нових МСБ за рахунок активації ринкових ніш, що мають потенціал для розвитку економіки міста.

3. Механізми підтримки — створити якісні та розвинені механізми підтримки.
  • Цілі: 
  • Створити Центр МСБ, що відповідає за координацію підтримки МСБ в місті.
  • Запустити програми підтримки для нових та існуючих МСБ.
  • Зменшити адміністративні бар'єри — створити єдине вікно (гарячої лінії, тренінгів тощо).

Реалізація ініціатив допоможе створити всі умови для повноцінного шляху підприємця/-ці.

Що далі

У 2019 році міська рада затвердила цільову програму на базі стратегії та заснувала Центр підтримки та розвитку МСБ

Протягом 2019-2020 років ми співпрацювали з міською радою за підтримки USAID Ukraine щодо розвитку Центру та його команди:

  1. Допомогли відкрити центр МСБ: прописали устав, положення, бізнес-процеси, організаційну структуру та інші документи, необхідні для запуску.
  2. Провели конкурс на посади директора центру та ключового персоналу.
  3. Допомогли розробити операційний план та бізнес-модель.
  4. Провели навчання для працівників/-ць центру: тренінги та навчальні візити до Львова та Івано-Франківська з метою вивчення досвіду підтримки бізнесу.
  5. Зробили функціональне зонування будівлі Центру та перелік матеріально-технічного забезпечення.

Центр отримав спеціальну відзнаку в межах конкурсу “Кращі практики місцевого самоврядування-2021”.

Команда

Макс Яковер — засновник урбан-бюро Big City Lab

Вікторія Тітова — CEO урбан-бюро Big City Lab

Кирило Криволап — CEO Центру економічного відновлення, радник премʼєр-міністра України

2019
усі проєкти
стратегія

Iншi проєкти

Усі проекти

Концепція розвитку парку ім. Гурова // м. Маріуполь

Стратегія розвитку спорту // м.Маріуполь

Poliklinika: концепція бізнес-резиденції та житла для ВПО // м. Славутич

До усіх проектів   →