У 2015-2017 роках Макс Яковер, засновник Big City Lab, очолював команду відновлення ВДНГ на позиції директора з розвитку Національного комплексу “Експоцентр України”. Саме тоді розпочався процес ревіталізації ВДНГ.
Мета — перетворити комплекс на культурно-інноваційний центр.
Станом на 2024 рік ВДНГ є однією з найбільш популярних локацій Києва. Щорічно комплекс відвідує орієнтовно 4 500 000 людей. А десятий сезон фестивалю “Зимова країна” відвідала рекордна кількість відвідувачів/-ок — 1 200 000 людей.
Наразі співпраця ВДНГ та Big City Lab продовжується.
ВДНГ позиціонується як національний культурно-інноваційний центр, що є моделлю кращого майбутнього України. Його місія — сприяти підвищенню рівня культурного, соціального та економічного капіталу країни, об’єднувати суспільство через освіту, культуру, науку та підприємництво.
Інфраструктуру ВДНГ поділено на дві основні групи:
{{slider-40="/sliders"}}
Після проведення перших масштабних подій вдалось залучити інвестиції, завдяки яким кількість подальших івентів збільшилась. Відвідуваність комплексу протягом 2015-2019 років зростає у 8 разів. Якщо у 2014 році ВДНГ відвідали 250 000 людей, то у 2021 це 5 500 000. Значно збільшилась і кількість заходів: 36 у 2014 році — і майже 3 000 у 2021.
Концепція розвитку ВДНГ була презентована у 2017 році. До її розробки були долучені команди консалтингової компанії Civitta та архітектурне бюро PUPA.
Можна виокремити кілька ключових цілей ВДНГ, які відповідають його місії та стратегії розвитку:
1. Трансформація ВДНГ у національний культурно-інноваційний центр. ВДНГ має стати моделлю майбутньої України – місцем для розвитку культури, освіти, науки та бізнесу.
2. Формування екосистеми для освіти, науки та підприємництва. Створення інноваційних кластерів, бізнес-кампусів, освітніх платформ, музею науки та конференц-центрів для підтримки підприємницької та наукової діяльності.
3. Підвищення рівня соціального та культурного капіталу країни.
ВДНГ має стати простором, що сприяє розвитку підприємницької культури, запобігає відтоку талантів та покращує якість життя через культурні та освітні ініціативи.
4. Створення сучасного простору для дозвілля та туризму.
Розвиток парків, спортивних зон, фестивальних майданчиків, культурних подій і мультифункціональної арени для залучення широкої аудиторії.
5. Формування сталого фінансового механізму розвитку ВДНГ. Поєднання державного, приватного та грантового фінансування, залучення інвесторів та розбудова бізнес-інфраструктури для забезпечення самодостатності комплексу.
Основною перешкодою для розвитку ВДНГ виявився низький рівень соціального капіталу.
Команда прийшла до висновку: хоч неможливо змінити все суспільство, можна продемонструвати приклад позитивних цінностей. І за певних умов вони поширюватимуться у суспільстві.
Так була визначена місія ВДНГ: стати національним інноваційним і культурним центром, який є моделлю кращого майбутнього України.
У 2021 році на території ВДНГ відкрили урбан-парк зі спортивним кластером, створений командою Big City Lab. З моменту відкриття спорткластер щороку відвідує понад мільйон людей.
У 2025 році планується відкриття ще двох проєктів Big City Lab: терапевтичного саду і Павільйону №9, який стане новим домом для “Куража”.
Контекст
Національний комплекс “Експоцентр України” (ВДНГ) — єдина державна виставкова установа України та памʼятка культурної спадщини.
Комплекс було зведено в ході повоєнної відбудови Києва у 1950-их роках. До будівництва, що тривало вісім років, були залучені найкращі архітектори, художники та скульптори УРСР. ВДНГ займає 286 га, на його території розташовані понад 180 будівель і споруд, 19 з яких сьогодні мають статус історико-культурних памʼяток.
Понад 30 років ВДНГ був головним виставковим центром України. Однак з початку 1990-их на комплекс звертали все менше уваги, на його території проходили все менш важливі події. Обʼєкт ставав збитковим — і його відновлення розпочалось лише у 2015 році.