Ревіталізація ВДНГ

У 2015-2017 роках Макс Яковер, засновник Big City Lab, очолював команду відновлення ВДНГ на позиції директора з розвитку Національного комплексу “Експоцентр України”. Саме тоді розпочався процес ревіталізації ВДНГ. 

Мета — перетворити комплекс на культурно-інноваційний центр.

Фото: Євген Мушкін
  • За два роки команді вдалось вдалось:
  • Зробити ВДНГ найвідвідуванішим парком Києва. Кількість гостей зросла втричі в порівнянні з 2014 роком.
  • Вперше за десятки років зробити підприємство прибутковим.
  • Залучити інвестицій на суму понад 150 000 000 гривень, збільшивши загальний фінансовий обіг у 2,5 рази.
  • Провести понад 200 заходів, відкрити басейн під відкритим небом і перший сферичний кінотеатр, створити перший в Україні РоботЦентр та багато іншого. 
  • Розробити концепцію розвитку ВДНГ на 40 років, згідно з якою Експоцентр розвивається і тепер.

Станом на 2024 рік ВДНГ є однією з найбільш популярних локацій Києва. Щорічно комплекс відвідує орієнтовно 4 500 000 людей. А десятий сезон фестивалю “Зимова країна” відвідала рекордна кількість відвідувачів/-ок — 1 200 000 людей.

Наразі співпраця ВДНГ та Big City Lab продовжується.

Місія

ВДНГ позиціонується як національний культурно-інноваційний центр, що є моделлю кращого майбутнього України. Його місія — сприяти підвищенню рівня культурного, соціального та економічного капіталу країни, об’єднувати суспільство через освіту, культуру, науку та підприємництво.

Кластери

Інфраструктуру ВДНГ поділено на дві основні групи:

  • Освітньо-інноваційні кластери — університети, бізнес-кампуси, наукові центри, виставкові площі.

  • Кластери дозвілля — парки, музеї, фестивальні простори, культурні заходи, спортивні зони.

Фінансова-економічна модель розвитку

  • ВДНГ планує залучати фінансування через:
  • Приватні інвестиції — бізнес-кампуси, конференц-центри, готелі.
  • Доходи від культурних та освітніх ініціатив — виставки, фестивалі, музеї.
  • Оренда приміщень та територій для бізнесу.
  • Державне та грантове фінансування для стратегічних проєктів.

Ревіталізація

  • Аби відродити ВДНГ, на його території з 2015 року проводять низку знакових проєктів, зокрема:
  • парк-фестиваль “Зимова країна”;
  • 3D-шоу “Вартові мрій”;
  • “Літо на ВДНГ”;
  • Atlas Weekend;
  • “Кураж”.

{{slider-40="/sliders"}}

Після проведення перших масштабних подій вдалось залучити інвестиції, завдяки яким кількість подальших івентів збільшилась. Відвідуваність комплексу протягом 2015-2019 років зростає у 8 разів. Якщо у 2014 році ВДНГ відвідали 250 000 людей, то у 2021 це 5 500 000. Значно збільшилась і кількість заходів: 36 у 2014 році — і майже 3 000 у 2021.

Концепція розвитку

Концепція розвитку ВДНГ була презентована у 2017 році. До її розробки були долучені команди консалтингової компанії Civitta та архітектурне бюро PUPA.

Можна виокремити кілька ключових цілей ВДНГ, які відповідають його місії та стратегії розвитку:

1. Трансформація ВДНГ у національний культурно-інноваційний центр. ВДНГ має стати моделлю майбутньої України – місцем для розвитку культури, освіти, науки та бізнесу.

2. Формування екосистеми для освіти, науки та підприємництва. Створення інноваційних кластерів, бізнес-кампусів, освітніх платформ, музею науки та конференц-центрів для підтримки підприємницької та наукової діяльності.

3. Підвищення рівня соціального та культурного капіталу країни.
ВДНГ має стати простором, що сприяє розвитку підприємницької культури, запобігає відтоку талантів та покращує якість життя через культурні та освітні ініціативи.

4. Створення сучасного простору для дозвілля та туризму.
Розвиток парків, спортивних зон, фестивальних майданчиків, культурних подій і мультифункціональної арени для залучення широкої аудиторії.

5. Формування сталого фінансового механізму розвитку ВДНГ. Поєднання державного, приватного та грантового фінансування, залучення інвесторів та розбудова бізнес-інфраструктури для забезпечення самодостатності комплексу.

Фото: Євген Мушкін

  • Основні переваги ВДНГ:
  • велика територія: 286 га землі з лісовими угіддями, парковою зоною та архітектурою;
  • вигідне розташування: зручна транспортна розвʼязка;
  • наявна архітектура та інфраструктура;
  • державна власність: є можливість розвивати весь комплекс в межах однієї концепції.

Основною перешкодою для розвитку ВДНГ виявився низький рівень соціального капіталу.

Команда прийшла до висновку: хоч неможливо змінити все суспільство, можна продемонструвати приклад позитивних цінностей. І за певних умов вони поширюватимуться у суспільстві.

Так була визначена місія ВДНГ: стати національним інноваційним і культурним центром, який є моделлю кращого майбутнього України.

  • Інфраструктурно оновлений комплекс має складатися з двох основних груп кластерів:
  • освітньо-інноваційні кластери
  • кластери дозвілля

У 2021 році на території ВДНГ відкрили урбан-парк зі спортивним кластером, створений командою Big City Lab. З моменту відкриття спорткластер щороку відвідує понад мільйон людей.

У 2025 році планується відкриття ще двох проєктів Big City Lab: терапевтичного саду і Павільйону №9, який стане новим домом для “Куража”.

Контекст

Національний комплекс “Експоцентр України” (ВДНГ) — єдина державна виставкова установа України та памʼятка культурної спадщини.

Комплекс було зведено в ході повоєнної відбудови Києва у 1950-их роках. До будівництва, що тривало вісім років, були залучені найкращі архітектори, художники та скульптори УРСР. ВДНГ займає 286 га, на його території розташовані понад 180 будівель і споруд, 19 з яких сьогодні мають статус історико-культурних памʼяток.

Понад 30 років ВДНГ був головним виставковим центром України. Однак з початку 1990-их на комплекс звертали все менше уваги, на його території проходили все менш важливі події. Обʼєкт ставав збитковим — і його відновлення розпочалось лише у 2015 році.

2017
усі проєкти
публічний простір

Iншi проєкти

Усі проєкти

Концепція розвитку парку ім. Гурова // м. Маріуполь

Стратегія розвитку спорту // м.Маріуполь

Стратегія розвитку малого та середнього бізнесу // м. Маріуполь

До усіх проектів   →